Friday, 28 February 2014

= ျမန္မာႏိုင္ငံ သန္းေခါင္စာရင္းဆိုင္ရာ အျငင္းပြားမႈမ်ား = = = (ဘာသာျပန္ - ၁)


 KMS 27 FEB 2014
လူမ်ိဳးႏြယ္ႏွင့္ လူမ်ိဳးစု အမွတ္လကၡဏာဆိုင္ရာ ျပႆနာမ်ား ပါ၀င္ေနျခင္းသည္ ခဲြျခားဆက္ဆံမႈႏွင့္ အၾကမ္းဖက္မႈ ဆီသို႕ ဦးတည္သြားႏိုင္သည္။
(ေမာင္ပလာတီႏို)
ေဖေေဖာ္၀ါရီလ (၂၆)၊ (၂၀၁၄)
Myanmar’s Census Controversy
The inclusion of ethic and tribal identification questions could lead to discrimination and violence.

By Mong Palatino
February 26, 2014



ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ေနာက္လတြင္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူရန္ အစီအစဥ္ဆဲြထားရာ ေဒသတြင္းႏွင့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေစာင့္ၾကည့္ေရး အုပ္စုမ်ားက ၎ကိစၥသည္ ႏိုင္ငံတြင္ လူမ်ိဳးေရးႏွင့္ ဘာသာေရး တင္းမာမႈမ်ားကို ႏိုင္ငံတြင္ လူမ်ိဳးေရးႏွင့္ ဘာသာေရး တင္းမာမႈမ်ားကို ပိုမိုဆိုးရြားေစႏိုင္သည္ဟု စိုးရိမ္လွ်က္ ရွိသည္။
Myanmar is scheduled to hold a census next month but local and international monitoring groups are worried that it could inflame ethnic and religious tensions in the country.
တစ္ႏုိင္ငံလံုး အႏွံ႕ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ခံခဲ့သည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း (၃၀)ေက်ာ္ျပီ ျဖစ္၍ ကုလသမဂၢ ေအဂ်င္စီ အမ်ားအျပားက အေထာက္အပံ့ျပဳထားေသာ ဤသန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ခံမႈသည္ အေရးပါလွသည္ဟု မွတ္ယူထားၾကသည္။ သန္းေခါင္စာရင္းမွေန၍ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လူမႈေရးဆိုင္ရာ ဖဲြ႕စည္းမႈကို အခ်က္အလက္မ်ား အေပၚမူတည္၍ သိျမင္ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေစမည္ ျဖစ္ကာ မူ၀ါဒေရးဆဲြသူမ်ားႏွင့္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈျပဳလာဖြယ္ ရွိသူမ်ားအတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဖံြ႕ျဖိဳးေရး လိုအပ္ခ်က္မ်ားအတြက္ စီမံကိန္းေရးဆဲြရာတြင္ အသံုး၀င္ေစလိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။
The census, supported by several UN agencies, is deemed important because it has been more than 30 years since a nationwide census was conducted. Through the census, Myanmar’s demographic profile can be objectively determined, which would prove useful for policymakers and potential investors in planning for Myanmar’s development needs.
သုိ႕ေသာ္ လူမ်ိဳးႏြယ္ႏွင့္ လူမ်ိဳးစု အမွတ္လကၡဏာအေပၚ သန္းေခါင္စာရင္းျပႆနာသည္ ႏိုင္ငံအတြင္း ပဋိပကၡမ်ားကို ပိုျဖစ္ေစေအာင္ ျခိမ္းေျခာက္လွ်က္ရွိသည္။ သန္းေခါင္စာရင္းအတြက္ ျဖည့္သြင္းရမည့္ ပံုစံတြင္ အစိုးရက သတ္မွတ္ထားေသာ လူမ်ိဳးႏြယ္ အုပ္စု (၁၃၅)မ်ိဳးအနက္မွ ႏိုင္ငံသားတို႕က ေရြးခ်ယ္ရမည္ ျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ ပညာရွင္တို႕၏ အဆိုအရ ဤစာရင္းသည္ ကာလၾကာရွည္ကပင္ ျပဳျပင္မြမ္းမံခဲ့သင့္သည့္ ကိုလိုနီေခတ္ အေမြတစ္ခု ျဖစ္သည္။ လူမ်ိဳးႏြယ္အုပ္စု အမ်ားအျပားက အျခားေသာ လူနည္းစုမ်ားႏွင့္ အတူ မိမိတို႕အား ထည့္သြင္းထားျခင္းအေပၚ ေစာဒကတက္ၾကျပီး အျခားသူမ်ားကမူ သူတုိ႕ကို စာရင္းျပဳစုရာမွ ျဖဳတ္ခ်ထားခဲ့သည္ဟု ဆိုၾကသည္။
But the census question on ethnic or tribal identification threatens to ignite more conflicts in the country. The census form requires citizens to choose from the 135 ethnic groups identified by the government. This listing, according to some scholars, is a colonial legacy that should have been revamped a long time ago. Several ethnic groups have complained about being lumped with other minorities while others claimed they were dropped from the listing.
ဥပမာအားျဖင့္ - ပေလာင္(တအန္း) လူမ်ိဳးစုက ရွမ္းလူမ်ိဳး အဖဲြ႕၀င္တစ္ခုအျဖစ္ သူတို႕ ပါ၀င္ေနျခင္းအား ေမးခြန္းထုတ္သည္။
For example, the Palaung (Ta’aung) tribe questioned their inclusion as a member of the Shan race.
ပေလာင္ အသိုက္အ၀န္းက ထုတ္ျပန္ေသာ တရား၀င္ ေၾကညာခ်က္တစ္ရပ္အရ - “ကၽြန္ေတာ္တို႕ တေအာင္းေတြဟာ ဒီေျမမွာ ရွမ္းေတြ အရင္ အေျခခ်ခဲ့ပါတယ္။ - - - ကၽြန္ေတာ္တို႕ဟာ အျခား လူမ်ိဳးေတြနဲ႕ အတူတူ မဟုတ္ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ဟာ ေတာင္ေပၚေဒသမွာ ေနထိုင္ျပီးေတာ့ သီးျခား ယဥ္ေက်းမႈနဲ႕ ဘာသာစကား ရွိပါတယ္။”
“We, Ta’aung, settled down in this land before the Shan…We are not the same with other races. We live in mountainous area and have a different culture and language,” according to an official statement issued by the Palaung community.
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လူအမ်ားစုက ဗမာဟု ခံယူၾကသည္။ လူဦးေရ၏ (၄၀)ရာခုိင္ႏႈန္းကို လူနည္းစု လူမ်ိဳးႏြယ္ တစ္ခုခု၀င္မ်ားဟု ယူဆရကာ - ရွမ္းတို႕သည္ အၾကီးဆံုးေသာ လူနည္းစု အုပ္စုအျဖစ္ ပါ၀င္ဖဲြ႕စည္းထားသည္။ အျခားေသာ အဓိက အုပ္စုမ်ားတြင္ ကရင္၊ ကရင္နီ၊ ကခ်င္၊ ခ်င္း၊ မြန္ႏွင့္ ရခုိင္တို႕ ပါ၀င္သည္။
In Myanmar, most people identify as Burmans. An estimated 40 percent of the population is considered an ethnic minority, with the Shan composing the biggest minority group. The other major groups include the Karen, Karreni, Kachin, Chin, Mon and Arakan.
နားလည္မႈလဲြမွားျခင္းကို ေရွာင္ရွားႏိုင္ရန္ - အစိုးရက လူမ်ိဳးႏြယ္ အသိုက္အ၀န္းမ်ားႏွင့္ “ဒီမိုကေရစီနည္းက် ညွိႏႈိင္းတိုင္ပင္ျခင္း”အေပၚ အေျချပဳ၍ စာရင္းျပဳစုထားျခင္းကို ျပန္လည္ သတ္မွတ္ရန္ အဆိုျပဳထားသည္။ အစိုးရက ဤသို႕ ျပဳလာေသာအခါ အခ်ိဳ႕ေသာ အုပ္စုမ်ားက သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ယူမႈကို ေနာက္လသို႕ ဆိုင္းထားရန္ လိုလားၾကသည္။ အစိုးရတပ္မ်ားႏွင့္ လက္နက္ကိုင္ သူပုန္မ်ားအၾကား အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးကို အျပီးသတ္ ညွိႏႈိင္း၍ မျပီးေသးေသာ ေ၀းလံေခါင္သီသည့္ ေဒသ အခ်ိဳ႕တြင္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ကို ေဆာင္ရြက္ရန္အတြက္လည္း ေရႊ႕ဆိုင္းမႈ လိုအပ္သည္။
To avoid misunderstanding, the government is urged to reclassify the listing based on a “democratic consultation” with ethnic communities. And while the government is doing this, some groups wanted the census delayed for another month. The postponement is also necessary to pursue the peace process in some remote areas where a ceasefire has not yet been finalized between government troops and armed rebels.
အကယ္၍ သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ခံမႈက ႏိုင္ငံ၏ လူမ်ိဳးႏြယ္အုပ္စုမ်ား ဆိုင္ရာ အစိုးရ၏ စာရင္းျပဳစု ထားျခင္းကို ယူသံုခဲ့လွ်င္ ႏုိင္ငံေရးအရ ကိုယ္စားျပဳမႈကို သူတုိ႕ ဆံုးရံႈးသြားႏိုင္သည့္အတြက္ လူမ်ိဳးႏြယ္ အုပ္စုမ်ား၏ စိတ္ပူပန္မႈမွာ နားလည္ႏိုင္ေလာက္သည္။ ေဒသဆိုင္ရာ လႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္ လူမ်ိဳးႏြယ္ ၀န္ၾကီး ေနရာမ်ားကို ထိုေဒသရွိ လူဦးေရ၏ (၀.၀၁)ရာခုိင္ႏႈန္းထက္ပိုေသာ လူမ်ိဳးႏြယ္အုပ္စုမ်ားအား အလိုအေလ်ာက္ ေပးထားသည္။ အစိုးရသည္ အခ်ိဳ႕ေသာ လူမ်ိဳးစုမ်ားအား ကိုယ္စားျပဳမႈကို ျငင္းပယ္ႏိုင္ရန္အတြက္ လူမ်ိဳးႏြယ္ အုပ္စုခဲြ အေရအတြက္ကို တမင္တကာ ခ်ဲ႕ထြင္ထားသည္ဟု စြပ္စဲြခံေနရသည္။
The concern of ethnic groups is understandable because they might lose political representation if the census adopts the government listing of the country’s ethnic groups. Ethnic minister positions in local parliaments are automatically given to ethnic groups with more than 0.01 percent of the population in the area. The government is accused of deliberately bloating the number of ethnic subgroups to deny representation to some tribes.
[သို႕ေသာ္ ၂၀၀၈ ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒတြင္ ေဖာ္ျပထားခ်က္မွာ ဤေဆာင္းပါးရွင္၏ ေဖာ္ျပခ်က္အတိုင္း မဟုတ္ေပ - ၂၀၀၈ ဖဲြ႕စည္းပံုတြင္ တိုင္းရင္းသားေရးရာ ၀န္ၾကီးေနရာအတြက္ -
- တိုင္းေဒသၾကီးမ်ား/ျပည္နယ္မ်ားတြင္ တိုင္းေဒသၾကီးမ်ား/ထိုျပည္နယ္ရရွိျပီးေသာ သို႕မဟုတ္ တိုင္းေဒသၾကီးမ်ား/ထိုျပည္နယ္ အတြင္း ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ စီရင္စုရရွိျပီးေသာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားမွအပ က်န္တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားအနက္ ေလ်ာ္ကန္သင့္ျမတ္ေသာ လူဦးေရျဖစ္သည့္ ႏိုင္ငံေတာ္ရွိ လူဦးေရ စုစုေပါင္း၏ သုညဒသမ တစ္ရာခုိင္ႏႈန္းႏွင့္ အထက္ရွိေၾကာင္း သက္ဆိုင္ရာက သတ္မွတ္ေသာ တိုင္းရင္းသားအသီးသီးက လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးလွ်င္ တစ္ဦးက်စီ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္သည့္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကို ထိုတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေရးရာ ေဆာင္ရြက္ရန္ တိုင္းေဒသၾကီး/ျပည္နယ္ ၀န္ၾကီးမ်ားအျဖစ္ ခန္႕အပ္တာ၀န္ေပးပါသည္။ “ႏိုင္ငံေတာ္ရွိ လူဦးေရ စုစုေပါင္း၏ သုညဒသမ တစ္ရာခုိင္ႏႈန္းႏွင့္ အထက္”ျဖစ္ပါသည္။ “ထိုေဒသရွိ လူဦးေရ၏ (၀.၀၁)ရာခုိင္ႏႈန္းထက္ပိုေသာ” မဟုတ္ပါ။ (ဘာသာျပန္သူ)]

No comments:

Post a Comment