Saturday, 22 March 2014

ႀကီးပြါးခ်မ္းသာေရး ဩဝါဒမ်ား

ႀကီးပြါးခ်မ္းသာေရး ဩဝါဒမ်ား

  • မေကာင္းမႈ မွန္မမွ် မျပဳလုပ္ႏွင့္။
  • ေကာင္းမႈ မွန္သမွ် ျပဳလုပ္ပါ။
  • စိတ္ကို ျဖဴစင္ေအာင္ထားပါ။
  (ဓမၼပဒ၊ ဗုဒၶဝဂ္)
ေအာက္ပါတို႔သည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ တရားေတာ္မ်ားထဲမွ ႀကီးပြါး ခ်မ္းသာေၾကာင္း လိုက္နာဖြယ္ရာ ဆံုးမ ဩဝါဒ ေကာင္းမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ 
      ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ဩဝါဒ အခ်ဳပ္
  • မေကာင္းမႈ မွန္မမွ် မျပဳလုပ္ႏွင့္။
  • ေကာင္းမႈ မွန္သမွ် ျပဳလုပ္ပါ။
  • စိတ္ကို ျဖဴစင္ေအာင္ထားပါ။
  (ဓမၼပဒ၊ ဗုဒၶဝဂ္)
               ေဆာင္ပုဒ္
မေကာင္းမႈ ေရွာင္၊ ေကာင္းမႈေဆာင္၊ ျဖဴေအာင္ စိတ္ကိုထား။
ခုလဲခ်မ္းသာ၊ ေနာင္ခ်မ္းသာ၊ ျမတ္စြာ ေဟာမိန္႔ၾကား။
အသားပဲ ျဖဴျဖဴ၊ အဝတ္ပဲ ျဖဴျဖဴ၊ စိတ္ျဖဴဖို႔သာ လိုရင္းျဖစ္သည္။
စိတ္ျဖဴလွ်င္၊ ကိေလသာစင္၊ နိဗၺာန္ဝင္ေရး မေဝးေတာ့ၿပီ။

ရိုေသျခင္း ရွိခိုးျခင္း၏ အက်ိဳး

မိမိထက္ အသက္ႀကီးသူ သီလ သမာဓိ ပညာ ဂုဏ္ႀကီးသူ တို႔ကို ႐ိုေသ ကိုင္း႐ႈိင္းလွ်င္ ရွိခိုးလွ်င္
  • အသက္ရွည္ျခင္း၊
  • ႐ုပ္ဆင္းအဂၤါ ေခ်ာေမာ လွပျခင္း၊
  • ကိုယ္ေရာ စိတ္ပါ ခ်မ္းသာျခင္း၊
  • အားအင္ ျပည့္ၿဖိဳးျခင္း အက်ိဳးမ်ားကို ရႏိုင္၏။
( ဓမၼ-႒ ၁၊  ၄၂၅ )
စိတ္ကို ႏိုင္ေအာင္ထိန္း

အနာထပိဏ္     သေဌးႀကီး စိတ္ကို ႏိုင္ေအာင္ ေစာင့္ထိန္းႏိုင္လွ်င္ ကိုယ္ႏွင့္ ႏႈတ္ကိုလည္း ေစာင့္ထိန္းႏိုင္သည္။
စိတ္ကို ႏိုင္ေအာင္ မေစာင့္ထိန္းႏိုင္လွ်င္ ကိုယ္ႏွင့္ ႏႈတ္ကိုလည္း မေစာင့္ထိန္းႏိုင္ေပ။
အသီးတရာ၊ အညႇာတခု၊ ပမာ႐ႈ၍၊ စိတ္ဟု မည္ျငား၊ ဤ တပါးမွ်၊ တရားကိုယ္ၾကပ္၊ ေစာင့္စည္းကြပ္က၊ လူရပ္ နတ္ရြာ၊ ျဗဟၼာ နိဗၺာန္၊ ေရာက္ေၾကာင္းမွန္၏။
(မဃေဒဝ လကၤာသစ္)
စိတ္ကို ဆံုးမလွ်င္ ခ်မ္းသာ၏

ႏွိပ္ကြပ္ရန္ ခဲယဥ္းေသာ၊ ေပါ့ပါး လ်င္ျမန္ေသာ၊ သူသြားလိုရာ အာ႐ံုသို႔ သြားတတ္ေသာ စိတ္ကို ႏိုင္နင္းေအာင္ ဆံုးမလွ်င္ ခ်မ္းသာ၏။   ( ဓမၼပဒ၊ စိတၱ ဝဂ္ )
ႀကီးပြါးေၾကာင္းတရား ခုႏွစ္ပါး

  • ထၾကြလံု႔လ ဝီရိယ ရွိျခင္း၊
  • သတိ ရွိျခင္း၊
  • အျပစ္ကင္းေသာ အလုပ္ကိုသာ ျပဳလုပ္ျခင္း၊
  • စဥ္းစားဆင္ျခင္၍ ျပဳလုပ္ျခင္း၊
  • ကိုယ္ ႏႈတ္ စိတ္ သံုးပါးလံုးကို ေစာင့္ထိန္းျခင္း၊
  • တရားႏွင့္အညီ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ျပဳျခင္း၊
  • ကုသိုလ္တရားတို႔ကို မေမ့ျခင္း
ဤ အခ်က္တို႔ႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ သူအား စည္းစိမ္ ဥစၥာ အၿခံအရံ အေက်ာ္အေစာတို႔ တိုးပြါး၏။
( ဓမၼပဒ၊ အပၸမာဒဝဂ္ )
မေကာင္းမႈ၏ အက်ိဳး

မေကာင္းမႈ ျပဳသူသည္ ယခု ဘဝ၌လည္း စိုးရိမ္ပူေဆြးရ၏။ တမလြန္ ဘဝ၌လည္း စိုးရိမ္ပူေဆြးရ၏။ ပစၥဳပၸန္ တမလြန္ဘဝ ႏွစ္တန္လံုး၌ စိုးရိမ္ပူေဆြးရ၏။ ထိုသူသည္ မိမိ၏ မစင္ၾကယ္ေသာ အလုပ္ကို သိျမင္ရသျဖင့္ ပို၍ စိုးရိမ္ပူေဆြးရ၏။
( ဓမၼပဒ၊ ယမကဝဂ္ )
ေကာင္းမႈ၏ အက်ိဳး

ေကာင္းမႈ ျပဳသူသည္ ယခု ဘဝ၌လည္း ဝမ္းေျမာက္ရ၏။ တမလြန္ ဘဝ၌လည္း ဝမ္းေျမာက္ရ၏။ ပစၥဳပၸန္ တမလြန္ဘဝ ႏွစ္တန္လံုး၌ ဝမ္းေျမာက္ ရ၏။ ထိုသူသည္ မိမိ၏ စင္ၾကယ္ေသာ အလုပ္ကို သိျမင္ရသျဖင့္ ပို၍ ဝမ္းေျမာက္ရ၏။
( ဓမၼပဒ၊ ယမကဝဂ္ )
သူေတာ္ေကာင္း၏ ဂုဏ္ရနံ႔

စံပယ္ ၾကက္႐ံုး ဂမံုး ႏွင္းဆီ စေသာ ပန္းတို႔၏ အန႔ံသည္ ေလညာသို႔ ဆန္၍ မေမႊးႀကိဳင္ႏိုင္။ သူေတာ္ေကာင္းတို႔၏ ဂုဏ္ရနံ႔သည္သာလွ်င္ ေလညာသို႔ ဆန္လ်က္ ေမႊးႀကိဳင္ႏိုင္၏။ အရပ္ဆယ္မ်က္ႏွာလံုးသို႔ ပ်ံ႕ႏွ႔ံ၍ ေမႊးႀကိဳင္ႏိုင္၏။
ေဆာင္ပုဒ္

စံပယ္ ၾကက္႐ံုး၊ ဂမံုး ႏွင္းဆီ၊ ပန္းေထြလီတို႔၊ ေလျပည္ေလညႇင္း၊ သူ ေဆာင္ၾကဥ္း၍၊ ပ်ံ႕သင္း ေမႊးႀကိဳင္၊ေလေအာက္လႈိင္လည္း၊ မလႈိင္ေလညာ၊ မေမႊးသာဘူး၊ဆယ္ျဖာသုစရိ၊ စံုညီျပည့္မူ၊ ထိုသည့္သူ၏၊ ေမႊးၾကဴသင္းပ်ံ႕၊ ဂုဏ္ရနံ႔ကား၊ ပ်ံ႕ႏွ႔ံေအာက္ထက္၊ ေလဆန္တက္၍၊ အဝဂ္တိုင္ထိ၊ ပ်ံ႕လႈိင္ဘိသည္၊ သူ၏ သီလျဖဴေသာေၾကာင့္။
သူေတာ္ေကာင္းႏွင့္ ေပါင္းသင္းပါ

သူေတာ္ေကာင္းကိုသာ မွီဝဲ ဆည္းကပ္ရာ၏။ သူေတာ္ေကာင္းႏွင့္သာ ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံရာ၏။ သူေတာ္ေကာင္းႏွင့္ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံမွသာ သူေတာ္ေကာင္းတရား သိ၍ အသိ အလိမၼာ ပညာ ရႏိုင္၏။ သူမိုက္ သူယုတ္ထံမွ အသိ အလိမၼာ ပညာ မရႏိုင္။   ( သဂါထာဝဂၢသံယုတ္ )
လူ ေယာက္မ

လူမိုက္သည္ ပညာရွိကို တသက္လံုး မွီဝဲ ဆည္းကပ္ေနေသာ္လည္း တရားကို မသိႏိုင္။ ဥပမာ- ေယာက္မသည္ ယင္း၏ အရသာကို မသိသကဲ့သို႔ပင္။    ( ဓမၼပဒ၊ ဗာလဝဂ္ )
ေဆာင္ပုဒ္

သေႏၶစိတ္ဓာတ္၊ ယုတ္ညံ့လတ္က၊ သူျမတ္တို႔ထံ၊
တသက္ပန္မွ်၊ နည္းခံရလည္း၊ ေမာဟဖံုးဘိ၊ ေမွာင္
အတိမို႔၊ မသိတရား၊ ေယာက္မလား၊ မ်ားလွအျပစ္ေတြ။


လူလွ်ာ

ပညာဉာဏ္ျပည့္သူ လူလိမၼာသည္ ပညာရွိကို တခဏကေလးမွ် မွီဝဲ ဆည္းကပ္ရေစဦးေတာ့ တရားကို သိ၏။ ဥပမာ- လွ်ာသည္ ဟင္း၏ အရသာကို သိသကဲ့သို႔ပင္။
( ဓမၼပဒ၊ ဗာလဝဂ္ )
ေဆာင္ပုဒ္

သေႏ​ၲစိတ္ဓာတ္၊ ေကာင္းမြန္လတ္က၊ သူျမတ္တို႔ထံ၊
ခါတရံမွ်၊ နည္းခံရလည္း၊ ခဏျဖင့္ပင္၊ ဉာဏ္သက္
ဝင္၍၊ သိျမင္တရား၊ လွ်ာ အလား၊ မ်ားလွအက်ိဳးေတြ။
ေရႊအိုးကို လက္ညႇိဳးထိုးျပသူ

မိမိ၏ အျပစ္ကို ေထာက္ျပ၍ မညႇာမတာ ေျပာဆို ဆံုးမ တတ္ေသာ ပညာရွိကို ေရႊအိုးညႊန္ျပသူကဲ့သို႔ သေဘာထား၍ မွီဝဲ ဆည္းကပ္ရာ၏။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးကို ဆည္းကပ္ ျခင္းေၾကာင့္ အက်ိဳးရဖို႔သာ ရွိ၏။ အက်ိဳး မယုတ္ေပ။   ( ဓမၼပဒ၊ ပ႑ိတဝဂ္ )
ေဆာင္ပုဒ္

ေမတၱာ က႐ုဏာ၊ ေရွး႐ႈကာျဖင့္၊ နာနာက်င္က်င္၊
အျပစ္ျမင္တိုင္း၊ သြန္သင္တတ္႐ိုး၊ ပ႑ိတ္မ်ိဳးကို၊
ေရႊအိုးညႊန္ၾကား၊ သူအလားသို႔၊ ဝပ္တြားဆည္းကပ္၊
ဆက္ဆံတတ္၊ မ်ားျမတ္ အက်ိဳးေတြ။
ေတာထဲက ကၽြဲကန္း

ကိုယ္ပိုင္ဉာဏ္လည္း မရွိ၊ ဆရာ့ထံမွ က်ိဳးႏြံစြာ နည္းခံသင္ယူထားေသာ ေနနည္း ထိုင္နည္း အသိ အလိမၼာလည္း မရွိေသာ သူသည္ ေတာႀကီးမ်က္မည္း အတြင္းမွ ကၽြဲကန္းႀကီး ကဲ့သို႔ ဒုကၡလွလွႀကီး ေရာက္တတ္၏။   ( သတၱကနိပါတ္၊ ဂႏၶာရဇာတ္ )
ေဆာင္ပုဒ္

ဆရာေကာင္းထံ၊ နည္းနာခံ၍၊ သင္အံႀကံက်င့္၊ ပညာ
ပြင့္ေသာ္၊ ကိုယ္က်င့္စံုညီ၊ စိတ္တည္ၾကည္၊ ရႊင္ၾကည္
ခ်မ္းေျမ့ပါသတည္း။
တန္ဖိုးရွိေသာ စကား

အက်ိဳးစီးပြါးႏွင့္ မစပ္ေသာ စကားခြန္း တေထာင္သည္ အက်ိဳးစီးပြါးႏွင့္ စပ္သျဖင့္ ၾကားရသူ၏ စိတ္ကို ခ်မ္းေျမ့ ေစေသာ စကားတခြန္းေလာက္ တန္ဖိုး မရွိေပ။  ( ဓမၼပဒ၊ သဟႆဝဂ္ )
ဝီရိယ တန္ဖိုး

လံု႔လ ဝီရိယ မရွိပဲ ပ်င္းရိ ဖင့္ႏႊဲလ်က္ ႏွစ္ေပါင္းတရာ အသက္ရွင္ေနေသာ သူထက္ ထၾကြ လံု႔လ ဝီရိယခိုင္ၿမဲ ဇြဲ ေကာင္းေကာင္းျဖင့္ တရက္မွ် အသက္ရွင္ေနရသူက ပို၍ ျမတ္၏။  ( ဓမၼပဒ၊ သဟႆဝဂ္ )
အကုသိုလ္အက်ိဳးေပး ေရွာင္ေျပးလို႔ မရ

သမုဒၵရာ၏ အလယ္ကိုပဲ သြားသြား၊ ေတာင္ၾကားကိုပဲ ဝင္ဝင္၊ ေကာင္းကင္မွာပဲ ပ်ံပ်ံ၊ မေကာင္းမႈ ကံ၏ ဆိုးက်ိဳးမွ လြတ္ႏိုင္သည့္ ေနရာေတာ့ ေလာကမွာ မရွိေပ။  ( ဓမၼပဒ၊ ပါပဝဂ္ )
ဒီဃဇာဏုသုတ္

ႀကီးပြါးခ်မ္းသာေၾကာင္း တရား ၄ ပါး     ျမတ္စြာဘုရားသည္ ေကာလိယ တိုင္း တကၠရပတၱ ရြာႀကီး၌ သီတင္းသံုးေတာ္မူစဥ္ ေကာလိယ တိုင္းသား ဗ်ဂ ၣပဇၨ အႏြယ္ျဖစ္ေသာ ဒီဃဇာဏု ဥပသာႀကီးက ျမတ္စြာဘုရားအား ဤသို႔ ေလွ်ာက္ထား၏။
"ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္တို႔ လူ ဒကာမ်ားမွာ ေလာကီေရးရာ ကာမဂုဏ္မႈေတြမွ မလြတ္ႏိုင္ၾကေသးပါ။ သို႔ျဖစ္ပါ၍ ခု ဘဝအက်ိဳး၊ ေနာင္ တမလြန္က်ိဳး ႏွစ္မ်ိဳးလံုး ပါဝင္ေသာ ဆံုးမ ဩဝါဒ စကားကို မိန္႔ၾကားေတာ္မူပါ ဘုရား"
"ဗ် ဂ ၣပဇၨ၊ ေလာကမွာ ထၾကြလံု႔လ ဝီရိယႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း=ဥ႒ာနသမၸဒါ၊ ေစာင့္ေရွာက္ ထိန္းသိမ္းမႈႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း=အာရကၡသမၸဒါ၊ မိတ္ေဆြေကာင္းႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း=ကလ်ာဏမိတၱသမၸဒါ၊ ဝင္ေငြ ထြက္ေငြ မွ်တေအာင္ အသက္ေမြးျခင္း=သမဇီဝိတာ ဆိုတဲ့ ျပည့္စံုမႈ ေလးမ်ိဳး ရွိသူကား ယခုမ်က္ေမွာက္ဘဝမွာ ႀကီးပြါးခ်မ္းသာတယ္"
၁။ ဥ႒ာနသမၸဒါ = မိမိ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းမႈ ျပဳေသာ လုပ္ငန္း၌ ကၽြမ္းက်င္၍ ပညာဉာဏ္ျဖင့္ စူးစမ္းေျမာ္ျမင္ဆင္ျခင္လ်က္ တက္တက္ၾကြၾကြ လံု႔လဝီရိယျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ရမည္။
၂။ အာရကၡသမၸဒါ = မိမိ၏ ဉာဏ္အား၊ ဝီရိယအား၊ လက္႐ံုးအားျဖင့္ နဖူးကေခၽြး ေျခမ က်ေအာင္ အားထုတ္လုပ္ကိုင္မွ စင္ၾကယ္စြာရသည့္ စည္းစိမ္ဥစၥာကို ရန္သူမ်ိဳး ငါးပါး မဖ်က္ဆီးရေအာင္ လံုၿခံဳစြာ ေစာင့္ေရွာက္ ထိန္းသိမ္း ႏိုင္ရမည္။
၃။ ကလ်ာဏမိတၱတာ = ေဖာ္ျပပါ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ ျပည့္စံုရန္ မိတ္ေဆြေကာင္း လိုအပ္သည္။ ႀကီးသည္ ျဖစ္ေစ၊ ငယ္သည္ ျဖစ္ေစ ရတနာ သံုးပါးကို ယံုၾကည္မႈ၊ ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္းမႈ၊ ေပးကမ္းလႈဒါန္းေလ့ ရွိမႈ၊ အသိအလိမၼာ ပညာရွိမႈ တည္းဟူေသာ အရည္အခ်င္းမ်ားရွိလွ်င္ ဆက္ဆံေပါင္းသင္းထိုက္ေသာ၊ အတုယူထိုက္ေသာ မိတ္ေဆြေကာင္း ျဖစ္သည္။
၄။ သမဇီဝိတာ = ဝင္ေငြႏွင့္ ထြက္ေငြကို မွ်တေအာင္ စီမံသံုးစြဲရမည္။
ပ်က္စီးေၾကာင္း တရား ၄ ပါး     ျမတ္စြာဘုရားသည္ ယခု မ်က္ေမွာက္ ဘဝ၌ ႀကီးပြါးခ်မ္းသာေၾကာင္း ျဖစ္ေသာ သမၸဒါေလးပါးကို ရွင္းျပၿပီးေနာက္ ပ်က္စီးေၾကာင္းတရား ၄ ပါးကို ဆက္လက္ မိန္႔ၾကားေတာ္မူ၏။
"ဗ် ဂ ၣပဇၨ၊ ယခု ေျပာခဲ့တဲ့ သမၸဒါေလးပါးနဲ႔ ျပည့္စံုလို႔ ရထားတဲ့ စည္းစိမ္ဥစၥာဟာ (၁) အမ်ိဳးသမီးမ်ားနဲ႔ အေပ်ာ္အပါး လိုက္စားယင္ ျဖစ္ေစ၊ (၂) အရက္ေသစာ အေသာက္အစား ၾကဴးယင္ ျဖစ္ေစ၊ (၃) အေလာင္းအစား ကစား ၾကဴးယင္ ျဖစ္ေစ၊ (၄) မိတ္ေဆြယုတ္ႏွင့္ ေပါင္းမိယင္ ျဖစ္ေစ ပ်က္စီး ဆံုးရွံဳးတတ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီ ပ်က္စီးေၾကာင္း ေလးပါးကို ေရွာင္ရတယ္" 
တမလြန္ခ်မ္းသာေၾကာင္း တရား ၄ ပါး     ထို႔ေနာက္ ျမတ္စြာဘုရားသည္ တမလြန္ ႀကီးပြါး ခ်မ္းသာေရး အတြက္ (၁) ယံုၾကည္မႈ=သဒၵါ၊ (၂) ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္းမႈ=သီလ၊ (၃) စြန္႔ႀကဲေပးကမ္း လွဴဒါန္းမႈ=စာဂ၊ (၄) အလိမၼာ ပညာမွ စ၍ ဥဒယဗၺယပညာ အထိ ျပည့္စံုရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဆက္လက္ မိန္႔ၾကားေတာ္မူ၏။
စီးပြါးပ်က္ေၾကာင္း တရားမ်ား

  • ေသရည္ ေသာက္စား၊ ျပဳသူမ်ား၊ စီးပြါး ပ်က္မည္မွတ္။
  • ညဥ့္ခါေပ်ာ္ပါး၊ လွည့္လည္သြား၊ စီးပြါး ပ်က္မည္မွတ္။
  • ပြဲလမ္းႀကိဳက္ျငား၊ အသြားမ်ား၊ စီးပြါး ပ်က္မည္မွတ္။
  • ကစားေလာင္းစား၊ ျပဳသူမ်ား၊ စီးပြါး ပ်က္မည္မွတ္။
  • လူမိုက္ႏွင့္ကား၊ ေပါင္းသင္းျငား၊ စီးပြါး ပ်က္မည္မွတ္။
  • ပ်င္းရိေလျငား၊ ထိုသူအား၊ စီးပြါး ပ်က္မည္မွတ္။
( ဒီ ၃၊  ၁၄၈ )
ေရႊက်င္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ဩဝါဒမ်ား

  • စိတ္သည္ ေတာေမ်ာက္ကဲ့သို႔ ေလာ္လည္၏။ အလိုမလိုက္ရာ။
  • အခ်ိန္ကို လူက မစားလွ်င္ အခ်ိန္က လူကို စားသည္။
  • တုတ္လက္နက္ေဆာင္လွ်င္ ေခြးေဟာင္သည္။ သည္းခံျခင္း လက္နက္ ေဆာင္လွ်င္ ေဒါသမီး မေလာင္။
  • ငါသာ ငါ့ျပင္ ငါမျမင္ဟု ဒုရင္တဆူ ျပဳမိမူ ထိုသူ သူ႕ေအာက္ ေန႔ခ်င္းေရာက္လိမ့္။
  • ေျမြဆိုး ပါးပ်ဥ္းေထာင္လွ်င္ လူ႐ိုက္ခံရတတ္သည္။
  • သေလးႏွံ အဆံမျပည့္ခင္ ေထာင္သည္၊ အဆံျပည့္လွ်င္ ငိုက္သည္။
  • မ်က္ကြယ္ တေစာင္းမဆိုႏွင့္၊ မ်က္ေမွာက္ မ႐ႈတ္ခ်ႏွင့္၊ အျပစ္တင္ မေစာႏွင့္။
  • ေရကန္၌ ေမွာ္ကို ဖယ္၍ ေသာက္ေရ ခတ္ရသည္။
    မသူေတာ္၌ အျပစ္ကို ဖယ္၍ ဂုဏ္ကို ရွာရသည္။
  • သူတပါး၏ အျပစ္ကို မိမိ၏ ႏွလံုးအိမ္တြင္ ၾကာၾကာ မစိမ္ႏွင့္။

No comments:

Post a Comment