Saturday, 22 March 2014

သမၸဒါ ( ၄ ) ပါးႏွင့္ လူသားေလာက



၁။ ဥ႒ာနသမၸဒါ- တက္တက္ၾကြၾကြေဆာင္ရြက္ပါ။
၂။ အာရကၡသမၸဒါ- ရရွိေသာဥစၥာ၊ ပညာကို လုံျခံဳေအာင္ ထိန္းသိမ္းပါ။
၃။ ကလ်ာဏမိတၱသမၸဒါ- လူေတာ္္လူေကာင္းႏွင့္ ေပါင္းသင္းမွီဝဲပါ။
၄။ သမဇီဝိတသမၸဒါ- မွ်မွ်တတ သုံးစြဲ ေဆာင္ရြက္ပါ။ အထက္ပါေလးခ်က္မွာ ဗုဒၶအျမင္အားျဖင့္ လူသားႏွင့္ေလာက ၾကီးပြါးေၾကာင္းတရားေလးပါးျဖစ္၏။ လူတစ္ဦးၾကီးပြါးလာသည္ ခ်မ္းသာလာသည္မွာ ေဇာတိက ဇဋိလတို႔ကဲ့သို႔ ေျမေအာက္မွ ေရႊေပါက္၍ ၾကီးပြါးလာျခင္းမဟုတ္၊ အထက္ပါ ေလးခ်က္ႏွင့္ ကိုက္ညီမွ ၾကီးပြါးခ်မ္းသာသည္ကို ေတြ႔ရမည္ ျဖစ္၏။

၁။ (က) အသက္ (၁၈) ႏွစ္ျပည့္ျပီးသူတိုင္းသည္ ကိုယ့္ဘဝအတြက္ ကိုယ့္ကံၾကမၼာကို ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ ဖန္တီးႏိုင္ျပီျဖစ္ေၾကာင္း သတ္မွတ္ထားၾကသည္။ ယင္းေၾကာင့္ မိမိဘဝရပ္တည္ႏိုင္ေရးႏွင့္ တိုးတက္ေရးအတြက္ ဥာဏ္ႏွင့္ ဝီရိယကို အရင္းျပဳ၍ ၾကိဳးပမ္းၾကရ၏။ကိုယ့္ဝါသနာပါသည့္ အလုပ္ကို တစ္စိုက္မက္မက္ ၾကိဳးပမ္းသူမ်ားသည္ သူတစ္ပါးထံ လက္ျဖန္႕စရာမလိုဘဲ ထမင္းနပ္မွန္ စားသုံးႏိုင္၏။ တစ္ခ်ိဳ႕ဆိုလွ်င္ ခ်မ္းသာခ်င္၍ ဘဲဥျပဳတ္တစ္လုံးကို စား၍  ဆုေဆာင္းၾကသည္ကို အနီးကပ္ ေတြ႕ဖူးရ၏။ အမွန္တကယ္ခ်မ္းသာခ်င္သလား စာဖက္ျပီး စိတ္ကူးယဥ္တက္သူလား ကိုယ္ဟာကို ျပန္ေမးသင့္၏။
ကမၻာဘဏ္တိုက္ၾကီးပုိင္ရွင္ အသက္ (၈၀ ) ေက်ာ္တစ္ဦး သူဘာေၾကာင့္ ခ်မ္းသာၾကြယ္ဝလာသည္ကို သူ႕ဝန္ထမ္းမ်ားအား ေျပာျပရာ၌ သူသည္ ဆင္းရဲလြန္း၍ ေတာမွ တက္လာျပီး ေငြေျပာင္းေငြလြဲ ဘဏ္ဟု စာတမ္းကေလးတစ္ခု ခ်ိတ္ဆြဲထားရာ လူတစ္ဦး ေငြလာအပ္ေၾကာင္း ေနာက္တစ္ေယာက္ေငြလာ၍ေခ်းေၾကာင္း ယင္းသုိ႕ျပဳလုပ္ရာမွ အခုကဲ့သို႔ ခ်မ္းသာေၾကာင္း ထို႕ေၾကာင့္ ေမာင္မယ္တို႕လည္း ရိုးသား၍ ၾကိဳးစားၾကပါဟု ၾသဝါဒေပးလိုေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ဖတ္ဖူး မွတ္ဖူးသည္။
ကြ်ႏု္ပ္ အမ္းျမိဳ႕နယ္ရွိ ခ်င္းအမ်ိဳးသား ႏွစ္ေသာင္းေက်ာ္အတြက္ သာသနာျပဳရာ၌ ခရီေခါက္ေရ (၃၂) ေခါက္ ရက္ေပါင္း(၇၆၁) ရက္၊ ႏွစ္အားျဖင့္ (၁၀) တိတိ ေဆာင္ရြက္ခဲ့၏။ သာသာနာျပဳေက်ာင္း(၁၂) ေက်ာင္း တည္ေဆာက္ေပးခဲ့၏။ ဤတြင္ ေက်ာက္ျဖဴ၊ မအီလမ္းပိုင္းကို တည္ေဆာက္ေပးခဲ့သူ ဦးသန္းညြန္႕ (ဒု-ညြန္ခ်ဳပ္) ေျပာေသာစကားကို ေဖာ္ျပလို၏။ ဗြက္ေတာ ညြန္ေတာမ်ားတဲ့ ဒီလမ္းကို လက္မတင္ရဲၾကေပမဲ့ တပည္႔ေတာ္ျဖစ္ေအာင္လုပ္ခဲ့ပါတယ္ ဟု ေျပာဖူး၏။ ရိုးရိုးသားသားျဖင့္ တက္တက္ၾကြၾကြလုပ္သူမ်ား ေအာင္ျမင္ၾကေသာ သာဓကမ်ား ျဖစ္သည္။
၂။ (က) ရရွိေသာ ပညာဥစၥာကို ထိန္းသိမ္းရန္လည္း အလြန္အေရးၾကီး၏။ ကုေဋ(၈၀) သူေ႒းသားဝတၳဳျဖင့္ ထင္ရွား၏။ ယခုမ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္လည္း ေနရာအႏွံ႔တြင္ ေတြ႔ေနရ၏။
မိဘအေမြ မ်ားစာြရရွိလိုက္ျပီး  ဒုကၡေရာက္သူမ်ား၊ ကိုယ္တိုင္ၾကိဳးစား၍ ေအာင္ျမင္လာျပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ လမ္းေဘးေရာက္သြားသူမ်ား၊ ပညာကို ဆုံးခန္းတိုင္ေအာင္ သင္ျပီးမွ ေခါင္းမေဖာ္ႏိုင္ေအာင္ ဘဝပ်က္သြားသူမ်ား၊ အသက္ရွင္လ်က္ ေပ်ာက္သြားသူမ်ားကို ကိုယ္တိုင္ျမင္ေနၾကရ၏။ ယင္းသည္ ရရွိထားေသာ ပညာဥစၥာကို မထိန္းႏိုင္သူမ်ားျဖစ္ၾက၏။ အခ်ိဳ႕လည္း ကုတ္ကပ္၍ စုေဆာင္းသိမ္းဆည္းလာျပီး စနစ္တက် သုံးစြဲမႈေၾကာင့္ တစ္သက္တာေအးေအးလူလူ ေနသြားရသူမ်ားကုိလည္း ေတြ႕ေနရ၏။ ထို႕ေၾကာင့္ တစ္ဘဝတြင္ ေရရွည္တည္တံ့ႏိုင္ေအာင္ ၾကိဳးပမ္းရာ၌ အလုပ္ကို ဝီရိယရွိရွိ ၾကိဳးပမ္းဖို႔လိုသလို ရရွိေသာ လုပ္အား၏၊ တန္းဖိုးမ်ားကို ထိန္းသိမ္းရန္လည္း အလြန္အေရးၾကီး၏။
၃။ (က)သတၱဝါအမ်ားထဲမွ လူသတၱဝါကို ေလ့လာၾကည့္ရာ၌ ေထြေထြအျပားျပား ကြဲျပားျခားနားေနၾကသည္ကို ေတြ႕ရ၏။ သပၸံနည္းက်အျမင္၊ ဒႆနိကအျမင္၊ ဘာသာေရးရႈေထာင့္အျမင္ စသည္ျဖင့္ သုံးသက္ၾကည့္ရာ၌ တူညီမႈမရၾကေခ်။ ဗုဒၶဘာသာရႈေထာင့္အျမင္မွာ လူသည္ စရိုက္ (၆) မ်ိဳးတြင္၊ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးဦးေဆာင္ေနတက္ျပီး က်န္ (၅)မ်ိဳးက အေထာက္အပံ့ ရွိေနၾကသည္္ဆို၏။ ဤသို႔လွ်င္ လူတစ္ဦးသည္ စရိုက္တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး ဦးေဆာင္ခံေနရေသာ သတၱဝါျဖစ္၍ လူေတာ္လူေကာင္းႏွင့္ ေပါင္းမိျခင္း၊ လူယုတ္မာႏွင့္ မေပါင္းျခင္းမွာလည္း ထိုသူ၏ ကံၾကမၼာႏွင့္ ဆက္စပ္ေနတက္၏။
သူေတာ္ေကာင္းမိဘမွ ေပါက္ဖြါးလာပါလ်က္ လူယုတ္မာျဖစ္သြား၊ မိဘလူယုတ္မာျဖစ္ေသာ္လည္း သူေတာ္ေကာင္းျဖစ္လာသူ စသည္မ်ားကိုလည္း ေတြ႕ေနရတက္၏။ ေတေလဂ်ပိုး လူယုတ္မာျဖစ္ေနျပီးမွ လူေတာ္လူေကာင္းျဖစ္သြားသူမ်ား၊ ဆရာေတာ္မ်ားထံ အရက္မေသာက္ေတာ့ပါဘူး ဟု ေရစက္အၾကိမ္ၾကိမ္ခ်ေသာ္လည္း အရက္မျပတ္၊ သူ႔ အလုိအေလ်ာက္ အရက္ျပတ္သြားသူမ်ား ေတြ႔ေနရ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ လူေတာ္လူေကာင္းကို ေပါင္းပါဟူေသာ ၾကီးပြါးေၾကာင္းတရား ေလးပါးထဲမွ တတိယ အခ်က္ကိုလည္း လိုက္နာရန္ လူတိုင္းမလြယ္ကူေၾကာင္း နားလည္ရ၏။
၄။ (က) မွ်တစြာ အသက္ေမြးပါဟု ဆို၏။ သို႔ရာတြင္ လူသည္ ရလာေသာ ဝတၳပစၥည္းႏွင့္ ရလာေသာ ဂုဏ္မ်ားကို စနစ္တက် အသုံးခ်ရန္ ခဲယဥ္းတတ္၏။ ရလာေသာ ဝတၳဳပစၥည္းမ်ား ဂုဏ္ျဒပ္မ်ားကို အလြဲသုံးစားျပဳလာတက္၏။ ရလာေသာ ဂုဏ္ဓနမ်ားကို အသုံးခ်၍ မမွန္မကန္ ျပဳမူလာတက္၏။ မေကာင္းေသာ မမွန္ကန္ေသာ အလုပ္မ်ားဘက္သုိ႔ နစ္ဝင္သြားလ်င္ မၾကာမီ ဘဝပ်က္ရ၏။ စည္းစနစ္ရွိေသာ သူမ်ားသည္ ပိုိ၍ပို၍ တိုးတက္လာတက္၏။
ကြ်ႏု္ပ္ႏွင့္ ရင္းႏွီးေသာ သူတစ္ဦးသည္ အလွဴအတန္းရဲ၏။ အေပးအကမ္းရက္ေရာ၏။ သို႔ရာတြင္  စီးပြါးေရးတြင္လည္း တျဖည္းျဖည္း တိုးတက္လာေန၏။ သူ၏ စနစ္ကား ေန႔စဥ္ အဝင္အထြက္ စာရင္း ရွိ၏။  ႏွစ္ကုန္လ်င္ စာရင္းခ်ဳပ္၏။ အျမတ္၏ ေလးပုံႏွစ္ပုံကို အရင္းထဲျပန္ထည့္၊ တစ္ပုံကို တစ္ႏွစ္တာအတြက္ အိမ္သုံးစရိတ္၊ က်န္တစ္ပုံကို အလွဴအတန္း အေပးအကမ္းလုပ္၏။ ဤသို႔စနစ္ရွိသူမ်ားသည္ သမဇီဝိတႏွင့္ ညီညြတ္၏။
၁။ (ခ)လူသည္ အစပထမ၌တကြဲတျပားစီ ေနလာခဲ့ရာမွ တျဖည္းျဖည္း တစ္စုတစ္စည္းတည္း ေနလာၾကသည္ဟု သိပၸံပညာရွင္မ်ား သုံးသပ္ထားၾက၏။ ယင္းသို႔ အစုအစည္း ျဖစ္လာေသာလူသည္ ေနာင္တြင္ စိတ္တူသူ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရည္မွန္းခ်က္ တူသူမ်ား ေပါင္းစပ္၍အဖြဲ႕အစည္း ဖြဲ႕လာလာ၏။ တစ္ဦးကို တစ္ဦး အျမင္မၾကည္မႈ သံသယျဖစ္မႈတို႔ေၾကာင့္ အဖြဲအစည္းမ်ား ပ်က္ျပားသြားတတ္ၾကေသာ္လည္း အဖြဲ႕အစည္းသည္ အျမဲလိုအပ္ေနသည္ ဟူေသာ အျမင္မ်ားကား တျဖည္းျဖည္း ပို၍နက္ရွဴိင္း လာေန၏။ ယင္းအျမင္အရ ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ားသည္ အဖြဲ႔အစည္း အၾကီးအေသးမ်ားစြာ ဖြဲ႔စည္းလာခဲ့ၾက၏။
သို႕ရာတြင္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အရည္အခ်င္းမျပည့္စုံမႈေၾကာင္း အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ပ်က္ျပားလာခဲ့ၾကရ၏။ ေခါင္းေဆာင္သည္ တက္ၾကြစြာ ေဆာင္ရြက္ေနရမည္။ တစိုက္မက္မက္ မိမိအသင္းအဖြဲ႔အေပၚ အာရုံစိုက္ေနရမည္။ ရည္မွန္းခ်က္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရမည္။ ဆက္၍ တာဝန္ယူႏိုင္သူကို ျပဳစုႏိုင္ရမည္။ ေဆာင္ရြက္ရာ၌ အဂတိကင္းရွင္းရမည္။ အားလုံးထက္ အေျမာ္အျမင္ရွိသူ သည္းခံတက္သူျဖစ္ရမည္။
၂။ (ခ) အလုပ္ကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရာ၌လည္းေကာင္း၊ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ ခ်မွတ္ရာ၌လည္းေကာင္း၊ တင္ျပရာ၌လည္းေကာင္း အေျမာ္အျမင္ၾကီးရမည္ဟု ဆိုျခင္းမွာ အမ်ားထက္ျမင္ႏုိင္ေသာ အျမင္မ်ားရွိရမည္ျဖစ္၏။ သို႔မွသာ အမ်ား၏ ေလးစားအထင္ၾကီးျခင္းကို ခံရမည္ျဖစ္၏။ ေနာက္တစ္ခ်က္က အမ်ားတင္ျပခ်က္ကို အမ်ားက ေထာက္ခံလွ်င္ ယင္းကို လက္ခံ၍အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေပးရမည္ျဖစ္၏။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္က တင္ျပသည္ကို အမ်ားက လက္ခံလွ်င္ သင့္လည္းသင့္ေလ်ာ္လွ်င္ လက္ခံရမည္။ ယင္းသည္ အသင္းေရရွည္တည္တံ့ေရးအတြက္ အခ်က္တစ္ခ်က္ျဖစ္၏။ သင့္ေတာ္ေသာ္လည္း လက္မခံျခင္းမွာ ေခါင္းေဆာင္၏ အရည္အခ်င္းမဟုတ္သလို မသင့္ေတာ္ေသာ ကိစၥကို အမ်ားကလက္ခံေသာ္လည္း မသင့္ေတာ္ေၾကာင္း အမ်ားသေဘာေပါက္ေအာင္ မရွင္းျပႏိုင္ျခင္းမွာလည္း ေခါင္းေဆာ္င၏ အရည္အခ်င္းမဟုတ္။ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းတစ္ဦးသည္ မိမိကဲ့သို႔ ေနာင္တြင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္စြမ္းရွိသူမ်ားကို စုေဆာင္းထားႏိုင္စြမ္း ရွိရ၏။
၃။ (ခ) ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းတစ္ဦးသည္ မိမိအသင္းအဖြဲ႕၊ မိမိအုပ္စု၊ မိမိေက်းရြာ စသည္၌ ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ေဆာင္ရြက္ေနခ်ိန္တြင္ ပတ္ဝန္းက်င္မွ အသံကို အျမဲနားစြင့္ေနတက္ရမည္။ ေကာင္းေသာအသံ၊ မေကာင္းေသာအသံ၊ ျပဳျပင္လိုေသာအသံ၊ ပ်က္ေစလိုေသာအသံ စသည္ျဖင့္ ခဲြျခားနားလည္ထားရမည္း။ ေျမွာက္တိုင္း ျခိမ္းေျခာက္တိုင္း နားေထာင္ေနလွ်င္  ယင္းသည္ ေခါင္းေဆာင္မဟုတ္။ ရပ္ရြာမွာျဖစ္ေစ၊ အသင္းအဖြဲ႔အစည္းမွာျဖစ္ေစ၊ တစ္ျခားတစ္ေနရာမွာျဖစ္ေစ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္လာသူအနီးသုိ႕ ကပ္ေရာက္လာသူအားလုံးနီးပါးမွာ အခြင့္အေရးတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးကို ရယူလုိ၍ ခ်ည္းကပ္လာသူမ်ား ျဖစ္သည္ကို သတိထားရမည္။ ထိုသူမ်ား တင္ျပခ်က္ကို အထူးသတိထားရမည္ျဖစ္သည္။ ေကာင္းမေကာင္း အေဝးမွ ေန၍ ေဝဖန္သူမ်ားစကားကို အေလးအနက္ထားရမည္။ သူတို႔ေဝဖန္ခ်က္မ်ားသည္ မွန္ကန္မႈ ရွိမရွိ စဥ္းစားရမည္။ အတိုက္အခံျပဳေဝဖန္သူတိုင္း အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းရန္ သေဘာထားမ်ား ပါဝင္ေနတက္သည္ကို သတိျပဳသင့္၏။
၄။ (ခ) ေခါင္းေဆာင္သည္ စာရင္းဇယား တိက်ရ၏။ အမွန္အတိုင္း တင္ျပရ၏။ လူအားလုံး ဤကိစၥ၌ ငါ့ထက္ေတာ္ၾကသည္၊ သိၾကသည္၊ နားလည္ၾကသည္ဟု ျမင္မွ ေတာ္ရာက်၏။ သူတို႔ကားမသိဟု ထင္မိလ်င္၊ လုပ္မိလ်င္ အမွားကို တက္နင္းမိေနျပီျဖစ္၏။ အသင္းကိစၥ ရံပုံေငြမ်ား၊ တျခားကိစၥရံပုံေငြမ်ားကို အေလးအလြင့္မရွိေအာင္ အလြဲသုံးစားမျပဳမိေအာင္ အသင္းရံပုံေငြတိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္စြမ္း ရွိရ၏။ ယင္းသုိ႔ အသင္းကိစၥ မေဆာင္ရြက္ႏိုင္ဘဲ အသင္းျပိဳကြဲေအာင္ ႏွင့္တူ၏။ ယခင္ႏွစ္ သုံးေလးဆယ္ခန္႕က အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုမွ ထြက္ေပၚလာေသာ က်ယ္ေလာင္ေသာ အသံတစ္ခုမွာ “ဒီလူ ေတာ္ေတာ္ ေထာင္လာတယ္၊ ဌာနမွာ လူၾကီးခန္႔လိုက္၊ မၾကာမီဝင္သြားလိမ့္မယ္၊ အဲဒါ သူအတြက္ သခ်ၤဳိင္းပဲ ။” ဟု ေျပာေလ့ရွိခဲ့ဖူးၾကသည္။ သူတို႔အဖြဲ႕ထဲမွ သူတို႔ခ်င္းေျပာေသာ အသံျဖစ္၏။
ျခံဳငုံေျပာရလွ်င္ လူ႔ဘဝ၌ စီးပြါးေရး၊ ၾကီးပြါးေရး တိုးတက္လိုလ်င္ အထက္ပါအခ်က္ ေလးခ်က္ကို အေျခခံမူအျဖစ္ သတ္မွတ္၍ ေဆာင္ရြက္သူတိုင္း စီးပြါးေရး ၾကီးပြါးေရး၌ ေအာင္ျမင္တက္ၾက၏။ ဤတြင္ စီးပြါးေရး ဟူေသာစကား၊ ၾကီးပြါးေရး ဟူေသာစကား၌ စီးပြါးေရး ဆုိသည္မွာ ဓနဥစၥာ ေတာင့္တင္းေအာင္ မ်ားစြာရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းကို ေခၚ၏။ အတၱ, အဓိက ဦးေဆာင္၏။ ၾကီးပြါးေရးဆိုသည္မွာ အမ်ားအက်ိဳး ပရဟိတအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ေသာ အလုပ္ျဖစ္၏။ အတၱမပါ သူတစ္ပါး အက်ိဳးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းကို ေခၚ၏။
တစ္ျခားတစ္ဦးတစ္ေယာက္အတြက္မွ စ၍ မိသားစု အားလုံးအတြက္ ကိုယ့္ေဆြမ်ိဳးအတြက္ ကိုယ့္ရပ္ရြာအတြက္ စသည္ျဖင့္ ကိုယ္က်ိဳးမငဲ့ ကုိယ္က်ိဳးအတြက္ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ေဆာင္ရြက္ေပးေသာ အလုပ္မွန္သမ်သည္ ပရဟိတ အလုပ္ျဖစ္၏။ အယုတ္ဆုံးအားျဖင့္ လူတစ္ဦး ေရနစ္ေနသည္ကို ကိုယ့္အသက္မငဲ့ဘဲ ဆယ္ယူျခင္းမွစ၍ သူတစ္ပါးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းမွန္သမ်မွာ ပရဟိတ အလုပ္ျဖစ္၏။ ကိုယ့္စီးပြါးေရးကိုသာ ေစာက္ခ်လုပ္သူမ်ားမွာ ကိုယ္ခ်မ္းသာေသာ္လည္း အမ်ားအက်ိဳးမရွိ၊ ပရဟိတ သမား၏ အလုပ္မွာ သူတစ္ပါး အက်ိဳးရွိသလို ကိုယ့္အတြက္လည္း အက်ိဳးရွိ၏။
ဤတြင္ ဆိုရန္ ရွိလာ၏၊ ယခုေခတ္၌ ႏိုင္ငံရပ္ျခားသို႔သြား၍ ပညာသင္လာၾက၏။ ထိုတြင္ ျမန္မာရန္ေတာ္မ်ားသည္လည္း ဇြဲ၊ ဝီရိယရွိျခင္း၊ အေထာက္အပံ့ရျခင္း၊ သင့္ေလွ်ာ္ေသာ တကၠသိုလ္၌ ပညာသင္ၾကားျခင္း၊ ရရွိေသာ  အေထာက္အပံ့မ်ားကို မွ်တစြာ အသုံးျပဳျခင္း တည္းဟူေသာ သမၸဒါတရား လက္ကိုင္ထား၍ ပညာသင္ယူသျဖင့္ သတ္မွတ္ထားေသာ ပညာရ္မ်ား ကြ်မ္းက်င္ျပီး အၾကီးဆုံးဘြဲ႔ကို ရျပီးဆိုပါစို႕၊ ထိုသို႔ဘြဲ႕တံဆိပ္တစ္ခု ရရွိဖို႔အတြက္ အရင္းအႏွီး မ်ားကိုၾကည့္လွ်င္ အသက္အား (၅)ႏွစ္မွ (၇)ႏွစ္အထိ ၾကာျမင့္ျခင္း ယင္းကာလအတြင္း ကုန္က်စရိတ္ ယင္းကာလအတြင္း သင္ယူ၊ နာၾကား၊ မွတ္သား ၊ ေလ့လာျခင္းစသည္ တုိ႔ကိုေတြ႕ရ၏။ ကုန္ဆုံးသြားေသာ အရင္းအႏွီးမ်ား (အေၾကြးမ်ား)ကို ဘယ္လိုျပန္ဆပ္ႏိုင္မွာလဲ။
ေလာက၌ ဂုဏ္၊ သိကၡာဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးရွိ၏။ ဂုဏ္သည္ ပကာသနသက္သက္ျဖစ္ျပီး သိကၡာက အလုပ္ျဖစ္၏။ အမႈအက်င့္ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘြဲ႔တံဆိပ္လက္မွတ္ကို ရရုံမွ်ႏွင့္ သိကၡာတက္လာမည္ကား မဟုတ္၊ ဤတြင္ ၾကားညွပ္ေျပာလုိ၏။ ကြ်ႏု္ပ္ ပတ္ဝန္းက်င္၌ ေတြ႔ရသည္မွာ ဆယ္တန္းပင္ မေအာင္သူတစ္ဦးသည္ ႏွစ္စဥ္ ေက်ာင္းသားတစ္ရာေက်ာ္ကို ဆယ္တန္း စာေမးပြဲကို တစ္ေယာက္မွ မက်န္ ေအာင္ျမင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေန၏။ ၾကီးျပီးမွ ရဟန္းဝတ္လာေသာ ဆရာေတာ္ တစ္ပါးသည္ မူလတန္းမွ ဆယ္တန္းအထိ ေက်ာင္းသားေပါင္း ေလးေထာင္ခန္႔ကို ပညာသင္ေပးေန၏။ ေလးတန္း၌ ေက်ာင္းေျပးခဲ့ရေသာ အိႏၵိယက ပညာရွင္ ရာဘင္ျဒာနတ္တဂိုးသည္ ကမၻာေက်ာ္ ကဗ်ာဆရာၾကီးျဖစ္လာ၏။ မဟတၱမဂႏၶီၾကီးသည္ ကမၻာေက်ာ္ျငိမ္းခ်မ္းေရးပုဂၢိဳလ္ၾကီးျဖစ္လာခဲ့၏။ ဆရာေတာ္ ဦးစျႏၵမဏိသည္ အိႏၵိယ၌ ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္မ်ား တဖန္ ျပန္လည္ႏိုးထလာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခဲ့၏။
ယခုဘြဲ႕တံဆိပ္ၾကီးရရွိထားေသာ ဘြဲ႕ပိုင္ရွင္ၾကီးမ်ားသည္ အျမတ္ကိုထားဦး ရင္းႏွီးခဲရေသာ အေၾကြးမ်ားကို ဘယ္လိုျပန္ဆပ္ႏိုင္မည္နည္း။ သိကၡာတက္ေအာင္ ဘယ္လမ္းကိုေလ်ာက္မည္နည္း။ ဝိပႆနာတရားျပဆရာ လုပ္မည္ေလာ၊ တရားေဟာ ဓမၼကထိက လုပ္မည္းေလာ၊ ေတာရပုဂၢိဳလ္လုပ္မည္ေလာ၊ ကမၻာလွည့္၍ သာသနာျပဳမည္ေလာ၊ စာသင္တိုက္တည္ေထာင္မည္ေလာ၊ ဘြဲ႔ကိုထမ္းျပီး စိတ္ကူးယဥ္၍ ေန၍မျဖစ္။ စိတ္ကူးယဥ္ေသာ အလုပ္ကို ဆိုကၠားသမား၊ မိလ္လာသိမ္းသမားမ်ားလည္း လုပ္တတ္၏။ စိတ္ကူးယဥ္ႏွင့္ လက္ေတြ႔မွာတျခားစီးျဖစ္၏။ ေအာင္ျမင္ေက်ာင္ၾကားသူမ်ား၏ အလုပ္သည္ ဝီရိယမ်ားစြာကို အရင္းစိုက္ရာမွ ရလာေသာအက်ိဳးျဖစ္၏။
ကြ်ႏု္ပ္တို႔ျမိဳ႕နယ္၏ ဧရိယာမွာ အလ်ားမိုင္တစ္ရာ အနံ မိုင္ငါးဆယ္ခန္႕ရွိ၏ လူဦးေရ တစ္သိန္းခန္႕ရွိ၏။ လယ္ယာေျမဧက (၄၀၀၀၀)၊ ဥယာဥ္ျခံေျမ စိုက္ပ်ိဳးႏိုင္ေသာ ဧက ( ၃၀၀၀၀) ခန္႕ရွိ၏ ။ ကြ်ႏု္ပ္ ခ်င္းသာသနာျပဳလုပ္ငန္းႏွင့္ တြဲဖက္၍ “ရြာတည္၊ ေက်ာင္းေဆာက္၊ ဥယာဥ္ေရာက္” ေဆာင္ပုဒ္ျဖင့္ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ေဟာေျပာ စည္းရုံး၏။ ထိုအခ်ိန္က ေျမစာရင္း ဦးစီး၏ အဆိုအရ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းက သရက္ပင္၊ ပိႏၷဲပင္၊ အပါအဝင္ ဥယာဥ္ျခံေျမဧက (၈၀၀) ရွိသည္ဆို၏။ ၂၀၀၀ ခုႏွစ္မွ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္အတြင္း ဥယ်ာဥ္ ျခံေျမ (၁၅၀၀၀) ရွိရမည္ဟု စီမံကိန္းခ်၍ စည္းရုံး၏။ ထိုအခ်ိန္က ရာဘာတစ္ပင္လ်င္ (၁၂) က်ပ္ေစ်းရွိ၏။ ေတာင္ယာခုတ္သူမ်ား တစ္ပင္ကို (၅) က်ပ္ႏႈန္းျဖင့္ မယူမေနရ ေရာင္းေပး၏။ လူတစ္ဦးကို (၂၅ ) ပင္ယူရမည္ဟု သတ္မွတ္ေပး၏။ ဝယ္ယူေသာ္လည္း လယ္ကြင္းတြင္ လႊင့္ပစ္ခဲ့ၾက၏။ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္တြင္ စာရင္းကို ျပန္စစ္ရာ သီဟိုဠ္ႏွင့္ ရာဘာ ဧကေပါင္း (၁၈၅၆၀) ေအာင္ျမင္ေနျပီးျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရ၏။၂၀၁၀ ခုႏွစ္တြင္ ဧကေပါင္း (၂၀၀၀၀) ေက်ာ္ေနေလျပီ၊ ဟိုတုန္းက (၅) က်ပ္ႏွင့္ မဝယ္ခ်င္ဘဲ ဝယ္ခဲ့ရေသာ ရာဘာပင္သည္ ယခု (၅၀၀) က်ပ္ႏွင့္ အလုအယက္ ဝယ္ေနၾကေလျပီ။ ဤျမိဳ႕နယ္၌သီဟိုဠ္ တစ္ဧကမွာ အေစ့ (၈၈) ပိႆာ ထြက္ေန၏။ ဆိုလိုသည္မွာ စတင္ေဆာင္ရြက္စဥ္ အခတ္အခဲမ်ားစြာရွိတက္၏။ ေက်ာ္လႊားႏိုင္ေအာင္ အလုပ္ကို လုပ္သူမ်ားသာ သိ၏။ စိတ္ကူးယဥ္၍ မရႏိုင္ပါ။
ကြ်ႏု္ပ္တို႔သည္ ဗုဒၶေဟာၾကားေသာ သမၸဒါတရားေလးပါးကို ပင္တိုင္ထား၍ လူ႔ေလာကၾကီးပြါးေၾကာင္းကို လူတစ္ဦးခ်င္းစီမွ အစုအဖြဲ႕ထိ အတိမ္အနက္ကို ေလ့လာၾကည့္ခဲ့ၾက၏။ လူတစ္ဦးခ်င္းစီ၏ ၾကိဳးပမ္းရမည္အလုပ္၊ အစုအဖြဲ႕ျဖင့္ ၾကိဳးပမ္းရမည့္အလုပ္ စသည္ျဖင့္ ျဒပ္မရွိေသာ သိကၡာဟူေသာ နာမဝိေသသနကို နားလည္သေဘာေပါက္ျပီး ေရွ႕တြင္ ဘာဆက္လုပ္သင့္သည္ကို နားလည္ၾကမည္ဟု ယုံၾကည္၏။ မူလရြယ္ရည္ခ်က္ကပင္ ပရဟိတ အလုပ္ျဖစ္ေသာ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးသည္ ပို၍ပို၍ သိကၡာတက္ေအာင္ ဘဲြ႔ဂုဏ္ထူးကို အရင္းတည္၍ အနည္းဆုံးေတာ့ အေၾကြးေက်ေအာင္ ၾကိဳးစားၾကဖို႔ လုိအပ္သည္ ထင္၏။
(ရွင္ ရာဟုလာ)
မွတ္ခ်က္။ ။ ဤေဆာင္းပါးကို “ဦးစျႏၵမဏိေက်ာင္းသားမ်ား သာေရးနာေရးအသင္း (UCMSWT)” မွ ဓမၼဒါနအျဖစ္ ထုတ္ေဝျဖန္႔ခ်ိေသာ ” မဇၥ်ိမတံခြန္ မဂၢဇင္း” “အမွတ္စဥ္ (၁)”မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။

No comments:

Post a Comment