အဓိပတိ ပစၥေယာ=အၾကီးအမွဴးျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာ တရား
အဓိပတိဟူသည္
အၾကီးအမွဴးဟု အဓိပၸါယ္ရ၍ အၾကီးအမွဴးသတၱိျဖင့္ အတူျဖစ္ဖက္ စိတ္၊ ေစတသိက္
စိတၱဇ ရုပ္တရားမ်ားအား ေက်းဇူးျပဳျခင္း သေဘာကို "အဓိပတိ ပစၥေယာ -
အၾကီးအမွဴးျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳျခင္း" ဟု ဆိုလိုသည္။
အဓိပတိေလးပါး (ဆႏၵ၊ ဝီရိယ၊ စိတၱ၊ ဝီမံသ (ပညာ)) အဓိပၸါယ္
အဓိပတိေလးပါးတြင္ ဆႏၵသေဘာမွာ 'လုပ္ကာမွ်၊ ျဖစ္ကာမွ်' သာတည္း။ မိမိ
စားေကာင္းေသာက္ဖြယ္ ရွိသည့္အခါ 'ဒါမ်ိဳး ငါ႔မိဘေတြ သိပ္ၾကိဳက္တာ၊
ေကၽြးခ်င္လိုက္တာ' ဆိုျပီးျဖစ္ျခင္းမ်ိဳးတည္း။ ေကၽြးခ်င္ယံုသာ ျဖစ္၍ တကယ္
မေကၽြးလိုက္ရသည့္ သေဘာမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ တစ္ခါတစ္ရံ သူမ်ား လွဴဖြယ္ပစၥည္းကို
ေပးလွဴေနသည္ကို သိ၍ 'ငါလည္း လွဴခ်င္လိုက္တာ' ဟု ျဖစ္ျခင္းမ်ိဳးတည္း။
အဓိပတိတပ္ေသာ ဆႏၵ ဆိုသည္မွာ ထိုသေဘာမ်ိဳးမဟုတ္ေတာ့ဘဲ
လိုခ်င္သည့္အက်ိဳးရမည္ဆိုလွ်င္ အသက္စည္းစိမ္ကိုပင္ စြန္႔လွဴႏိုင္သည့္
ဘုရားေလာင္းတို႔၏ ဆႏၵမ်ိဳးျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အဓိပတိတပ္သည့္ ဆႏၵမ်ိဳး
ျဖစ္လိုသူသည္ 'အာနာပါန ရႈမွတ္လွ်င္လည္း ျဖစ္ျဖစ္ေျမာက္ေျမာက္ လုပ္သင့္၏။
ဘုရားရွိခုိးလွ်င္လည္း က်က်နန ရွိခိုးသင့္၏။ ဘုရားဖူး သြားခ်င္၍ သြားၾကျပီ
ဆိုလွ်င္လည္း ကုသိုလ္ရေအာင္ သြားသင့္ၾကေလသည္။
ဝီရိယ ဆိုသည္မွာ
'အားထုတ္ျခင္း၊ ၾကိဳးစားျခင္း' သေဘာတည္း။ မျဖစ္ေသးသည္ကို ျဖစ္ေအာင္လုပ္သည့္
အရာမွန္သမွ် ထိုဝီရိယ သေဘာမ်ိဳး ပါဝင္ေလသည္။
အဓိပတိတပ္ေသာ
ဝီရိယမ်ိဳးဆိုသည္မွာ ငုတ္မိသဲတိုင္ တက္ႏိုင္ဖ်ားေရာက္ စိတ္မ်ိဳးတည္း။
အားထုတ္ေပးဆပ္မႈ တန္ဖိုးၾကီးမားသလို ရလာသည့္ အက်ိဳးလည္း ျမင့္မားေလ၏။
ဘုရားအေလာင္းေတာ္၏ (၆)ႏွစ္တိုင္တိုင္ ၾကိဳးစားအားထုတ္ခဲ့ေသာ ဒုကၠရာ
စရိယဝီရိယသည္ ဝီရိယာ ဓိပတိ ျဖစ္သည္။ ထိုဝီရိယကို ရည္ရြယ္၍ 'ၾကိဳးစားက
ဘုရားျဖစ္' ဟု ဆိုၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ဘုရားအေလာင္း မဟာဇနက မင္းသားသည္
ရွင္ဖို႔လမ္းစ နည္းပါးလွေသာ္လည္း ပင္လယ္ျပင္ၾကီးထဲ၌ ရက္မ်ားစြာ
ကူးခတ္ခဲ့ျခင္းသည္ ဝီရိယာဓိပတိ ျဖစ္ေလသည္။
စိတၱာဓိပတိ ဆိုသည္မွာ
လုပ္ငန္းတစ္ခုခု လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ စိတ္ဓာတ္ၾကံ့ခိုင္လွ်က္ လုပ္ေဆာင္သူကို
'ဒီလူ ေတာ္ေတာ္ စိတ္ဓာတ္ၾကံ့ခိုင္တယ္' ဟု ေျပာေလ့ရွိၾက၏။ ထိုသေဘာမွာ
စိတၱာဓိပတိ ျဖစ္ေလသည္။
ဝီမံသ ဆိုသည္မွာ 'စူးစမ္းဆင္ျခင္မႈ'
ျဖစ္ျပီး တရားသေဘာအားျဖင့္ 'ပညာ' ပင္တည္း။ ယင္းကိုပင္ 'အသိတရား၊ အလိမၼာ၊
ဉာဏ္ရွိသည္၊ ဆင္ျခင္တံုတရားရွိသည္' ဟု အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာဆိုေလ့ရွိၾကသည္။
ထိုဝီမံသာဓိပတိ ရွိလွ်င္ ရွာေဖြစူးစမ္းလုပ္ကိုင္ႏိုင္စြမ္း ရွိ၏။
No comments:
Post a Comment