၀ါဆိုလ
ျမန္မာျပကၡဒိန္၏ စတုတၳလ
ယခင္အမည္ ႏြယ္တာ
ဝါထပ္ႏွစ္တြင္ ပဝါဆို ႏွင့္ ဒုဝါဆို ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးရွိ
ဂြၽန္-ဂ်ဴလိုင္တြင္ က်ေရာက္သည္
ေရွးအခါ ကာလက ေႏြတာလ ဟုေရးသားၾကသည္
ေႏြတာလ အသံုးအႏႈန္းသည္ ပုဂံေခတ္သံုးပင္ ျဖစ္သည္။
သာသနာေတာ္ ထြန္းကားေရးကို ေရွ႕႐ႈၿပီး ရဟန္းသံဃာေတာ္တို႔ ၀ါဆို၀ါကပ္ျပဳေတာ္မူသည္ကို အေၾကာင္းျပဳကာ ၀ါဆိုလဟုေခၚေ၀ၚၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ေႏြဥတု၊ မိုးဥတု၊ ႏွစ္ဥတုလံုး၌ ပါ၀င္သည္။
၀ါဆိုလဆန္း ၁၅-ရက္သည္ ေႏြရာသီ၌ အက်ံဳး၀င္သည္
၀ါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ ၁၅-ရက္သည္ မိုးရာသီ၌ အက်ံဳး၀င္သည္။
ျမတ္စြာဘုရားေလာင္းလ်ာသည္ မိခင္မယ္ေတာ္မာယာဧ။္ ဝမ္းတြင္းဝယ္ ဝါဆုိလျပည္႔ေန႔တြင္ ပဋိသေႏၶေနေတာ္မူပါသည္။
ဖြားျမင္ေျမာက္ေသာအခါ သိဒၶတၳေဂါတမ အမည္ရေလဧ။္။
ဆယ္႔ေျခာက္ႏွစ္ဝယ္ ယေသာ္ဓရာႏွင္႔ ထိန္းျမား လက္ထပ္ေလဧ။္
ရာဟုလာ အမည္ရေသာ သားေတာ္တစ္ပါး ေမြးဖြားေလဧ။္
သူအုိ, သူနာ, သူေသ, ရဟန္း, ဟူေသာ နိမိတ္ႀကီးေလးပါးကုိ ျမင္ေတာ္မူ၏
(၁) ေလာကႀကီး၏ မ႐ွင္မသန္ေတာ႔ဘဲ အိုမင္းရင္႔ေရာ္ေနျခင္းနိမိတ္၊(သူအို)
(၂) ေလာကႀကီး၏ ပ်က္စီးယိုယြင္းေနသည့္ နိမိတ္၊(သူနာ)
(၃) ေလာကႀကီး၏ ႐ွင္သန္မႈကင္း၊ ေသဆုံးေနျခင္း နိမိတ္၊(သူေသ)
(၄) ေလာကႀကီးအတြက္ အျပစ္အနာအဆာ ကင္းမဲ႔ရာကို ႐ွာေဖြျခင္းနိမိတ္၊(ရဟန္း) ဟူ ေသာနိမိတ္ႀကီးေလးပါး ျဖစ္သည္။
ယင္းနိမိတ္ကို ေႏွာင္းလူမ်ားက သူအို၊ သူနာ၊ သူေသ၊ ရဟန္း ဟု တင္စားေျပာဆို သိနားလည္ခဲ႔ၾက၏။ ယင္းနိမိတ္မ်ားကို ဆင္ျခင္သံေ၀ဂယူခါ သိဒၶတၳကုမာရ သည္ ထီးနန္း ကိုစြန္႔ခါ ဖန္ရည္စြန္းအ၀တ္ကို၀တ္၍ အိုမင္းရင္႔ေရာ္ျခင္း၊ ပ်က္စီးယိုယြင္းျခင္း၊ ႐ွင္သန္မႈကင္း ေသဆုံးျခင္းတို႔မွ ေလာကႀကီးလြတ္ေျမာက္ေရး ရႏိုင္မည့္ တရား (ဥတၱရိမႏုႆဓမၼ)ကို ႐ွာေဖြခဲ႔သည္။
ဝါဆုိလျပည့္ေန႔ ညသန္းေခါင္ယံ အခ်ိန္တြင္ ဖြားဖက္ေတာ္ ေမာင္စံ က႑ကျမင္းေတာ္ တုိ႔ ႏွင္႔ ဥရုေဝလ ေတာသုိ႔ ဥာဏ္အလင္းေရာင္ေတြကုိ ရွာေဖြရန္ ေတာထြက္ေတာ္မူပါသည္။
သိဒၶတၳကုမာရသည္ တရား႐ွာေဖြရန္ထြက္ခြါရာ၌-
(၁) ငါ -တရားသိသလို လူေတြအားလုံး တရားသိေစရမည္၊ (ဗုေဒၶါေဗာေဓယ်ံ)။
(၂) ငါ -တရားက်င္႔သလို လူေတြအားလုံး တရားက်င္႔ေစရမည္၊(တိေဏၰာ တာေရ ယ်ံ)။
(၃) ငါတရားရ၍ လြတ္ေျမာက္ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းသလို၊လူေတြအားလုံးတရားရ၍ လြတ္ ေျမာက္ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေစရမည္၊ (မုေတၱာ ေမာေစယ်ံ)-ဟု ရည္႐ြယ္ခ်က္ထား႐ွိခဲ႔ သည္။ သိဒၶတၳမင္းသားသည္ တရား႐ွာေဖြသည့္အခါ ကာမအာ႐ုံမ်ားကိုအျပစ္ျမင္ စြန္႔ခြါခဲ႔ၿပီးေနာက္၊
(၁) အာ႐ုံအမ်ားကို ၀င္စားျခင္း အေတြးစိတ္မ်ားကို ပယ္ဖ်က္၍(သညာ၀ိရာဂ)၊ တစ္ေနရာတည္းတြင္ တစ္ကိုယ္တည္း၊ တစ္အာ႐ုံတည္းမွာ တစ္စိတ္တည္းျဖင္႔ (႐ုပ္)အာ႐ုံတစ္ခုတည္းမွာစြဲၿမဲေစေသာ ႐ူပစ်ာန္အက်င္႔ကိုလည္းက်င္႔ခဲ႔သည္။ ထိုအ ခါအသိမဲ႔ခ်မ္းသာကို ခံစားရသည္။ ထိုအသိမဲ႔ခ်မ္းသာသည္ ကာမခ်မ္းသာ ထက္ ပို၍ပို၍ ခ်မ္းသာေသာ္လည္းေလာကႀကီးလြတ္ေျမာက္ေရး ရႏိုင္မည့္တရား(ဥတၱရိမႏုႆဓမၼ)ကို မရခဲ႔ေပ။
(၂) ထိုေနာက္ မဂဓတုိင္း ဂယာၿမဳိ႕အနီး ဥရုေဝလေတာဝယ္ အာဠာရ၊ ဥဒက ဟုအမည္ရွိေသာ ရေသ႔မ်ားထံ နည္းခံ၍ ႐ုပ္အာ႐ုံ မ်ားကိုပယ္ဖ်က္ျခင္း(႐ူပ၀ိရာဂ)၊ ထိုမ႐ွိအာ႐ုံ၌စဲြၿမဲေစေသာအ႐ူပစ်ာန္အက်င္႔ကိို လည္းက်င္႔ခဲ႔သည္။ ထိုအခါ အ႐ွိမဲ႔ခ်မ္းသာကို ခံစားရသည္။ ထိုအ႐ွိမဲ႔ခ်မ္းသာသည္ ကာမခ်မ္းသာထက္ ပို၍ခ်မ္းသာေသာ၊ ႐ူပစ်ာန္(အသိမဲ႔ခ်မ္းသာ)ထက္ ပို၍ပို၍ အလႈိင္းႀကီး ခ်မ္းသာေသာ္လည္း ေလာကႀကီးလြတ္ေျမာက္ေရးရႏိုင္မည့္တရား (ဥတၱရိမႏုႆဓမၼ)ကို မရခဲ႔ေပ။ သိဒၶတၳကုမာရသည္ ေရွးေဟာင္း အိႏၵိယ ေယာဂီ ပရိဗုိဇ္တုိ႔ဧ။္ အတၱကိလမထာ (ပင္ပန္းစြာခႏၶာကုိယ္ ညင္းဆဲေၾကာင္း) ႐ူပစ်ာန္၊ အ႐ူပစ်ာန္မ်ားကုိ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ အဆင္းရဲအပင္ပန္းခံ၍ ေသလုနီးပါး ၆ႏွစ္မွ်က်င္႔ေသာ္လည္း ေလာကႀကီးလြတ္ ေျမာက္ေရး ရႏိုင္မည့္တရား (ဥတၱရိမႏုႆဓမၼ)ကို ႐ွာမေတြ႕ခဲ႔ ေပ။ အ႐ူပစ်ာန္က်င္႔ရင္း ေသလုနီးပါး ျဖစ္ေသာအခါမွ သတိျပန္လည္ကာ ယင္းအက်င္႔မ်ားသည္ ကိုယ္႔ကိုယ္စိတ္ညႇဥ္းပမ္းေရးလမ္း တစ္နည္းအားျဖင္႔ ဘ၀ညဳိးႏြမ္းေျခာက္ခန္းေစေသာအက်င္႔(အတၱကိလမထာႏုေယာဂ)အျဖစ္ျဖင္႔တရားမရေစေသာလမ္း ဟု သိျမင္၍၊ ယင္းအက်င္႔မ်ား စြန္႔ပယ္လိုက္သည္။
(၆)ႏွစ္တုိ႔ ကာလပတ္လုံး ထုိေတာဝယ္(၆) ႏွစ္တုိင္တုိင္ ပင္းပန္းစြာ က်င့္ႀကံေသာ္လည္း တရားထူးကုိမရရွိေပ၊
သမၼာသမၺဳဒၶဘုရားျဖစ္ျခင္း
ထို႔ေနာက္ ငယ္စဥ္ပက္လက္မွ်ေနစဥ္ လူမမည္ဘ၀က၊ ဖခင္သုေဒၶါဒနဘုရင္ႀကီး လယ္ထြန္မဂၤလာဆင္းစဥ္ ဖခင္ဘုရင္ႀကီး၏ ဂ႐ုဂါရ၀ျပဳခံရမႈ၏ အေၾကာင္းရင္းမ်ားကို ျပန္လည္ဆင္ျခင္ကာ၊ ယင္းေနထိုင္မႈကို ျပန္လည္က်င္႔သုံးရင္း အျမင္႔ျမတ္ဆုံးေသာ လူသား၏ ဂုဏ္ရည္သိကၡာတရား (ဥတၱရိမႏုႆဓမၼ)ကို ထိုးထြင္းသိျမင္ခဲ႔သည္။ တရားကိုသိျမင္၍ အရိယသစၥာစက္လည္ကာ သမၼာသမၺဳဒၶဘုရား ျဖစ္သည္။ ထိုေန႔ သည္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ေန႔၏ ေနအ႐ုဏ္တက္ခ်ိန္ျဖစ္ သည္။
ဘုရားသည္ တရားထိုးထြင္းသိျမင္ၿပီး ႏွစ္လ တရားမေဟာဘဲ တရားကိုသာ အဖန္ဖန္ ျပန္လည္သုံးသပ္ကာေနသည္။ သဟမၸတိ ျဗဟၼာ၏ ေတာင္းပန္မႈျဖင္႔ ကာသိတုိင္း ဗာရာဏသီၿမဳိ႕အနီး မိဂဒါဝုန္ေတာဝယ္ရွိေသာ ပဥၥဝဂၢီငါးဦး (တုိ႔ကုိတရားဦးေဟာၾကားရန္ ၾကြခ်ီေတာ္မူသည္ ။
ဘုရားျဖစ္ ၍ႏွစ္လတိတိအၾကာ ၀ါဆိုလျပည့္ေန႔၌ (မိဂဒါ၀ုန္)၌ တရားနာသူငါးဦး အဖြဲ႕ကို ပထမဆုံး တရားေဟာသည္။ ပဥၥ၀ဂၢီဟု အသိမ်ားၾကသည္။ ဝါဆုိလျပည္႔ေနဝယ္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ၾကီးသည္ သူ႔ဘဝဧ။္ ပထမဦးဆုံးၿဖစ္ေသာ ဓမၼစၾကၤာ တရားေတာ္ကုိ ပဥၥဝဂၢီ ငါးဦးတုိ႔အား ေဟာၾကားေတာ္မူေလသည္။
တရားေဟာ ၾကားရာ၌ တရား႐ွာသူမ်ား ေ႐ွာင္ရမည့္ တရားအႏၲရာယ္ႏွစ္ပါးႏွင္႔ အရိယသစၥာ ေလးပါး တရားျပခ်က္၊ တရားစက္လည္ပုံမ်ားျဖစ္သည္။ ထိုတရားကို (ဓမၼစၾကာ တရားေတာ္) ဟု ယေန႔သိၾကသည္။ ဓမၼစၾကာတရားေတာ္သည္ ဘုရားရွင္္ တရားရပုံ(ဗုဒၶ၀င္)ကို ျပန္လည္ေျပာျပေသာတရား ျဖစ္သည္။ ဘုရားရွင္ေဟာေသာတရားမွာ သိဒၶတၳကုမာရကို သမၼာသမၺဳဒၶ စင္စစ္ျဖစ္ေစေသာ (ပဋိစၥသမုပၸါဒ္တရား)ျဖစ္သည္။ ထိုတရားကိုအေျခခံ၍ အရိယသစၥာေလးပါးတရားကိုေဟာျခင္းျဖစ္သည္။
ဓမၼစၾကာတရားေဒသနာသည္ ဘုရားရွင္၏ ၄၅ႏွစ္တာကာလအတြင္း ေဟာၾကား ေသာ တရားအားလုံး၏ အုတ္ျမစ္တရားလည္း ျဖစ္သည္။ ပထမေန႔၌ ပဥၥ၀ဂၢီငါးဦးအဖြဲ႕မွ တစ္ဦးသာ ဘုရားတရားကို နားလည္ခဲ႔သည္။ ထိုေန႔မွာပင္ ထိုတရား သိသူသည္ ဘုရားထံ တပည့္သံဃာအျဖစ္ခြင္႔ပန္ ၀င္ေရာက္ခဲ႔သည္။ ေနာက္တစ္ ရက္စီ၌ တစ္ဦးစီ တရားရၿပီး သံဃာ၀င္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ဤသို႔ျဖင္႔ ၀ါတြင္းသုံးလ ကာလ တရားေဟာခဲ႔ရာသီတင္းကြၽတ္တြင္ သံဃာဦးေရေျခာက္ဆယ္ ရ႐ွိလာ သည္။
၀ါဆိုလျပည့္ေန႔ကား သေႏၶ၊ ေတာထြက္၊ ဓမၼစက္၊ တခ်က္ျပာဋိဟာ ဆိုသည့္အတိုင္း ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားရွင္ ပဋိသေႏၶ ေနေတာ္မူျခင္း။ ေတာထြက္ေတာ္မူျခင္း။ တရားဦးဓမၼစၾကာကို ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္း။ ေရအစံု မီးအစံု တန္ခိုးျပာဋိဟာကို ျပသေတာ္မူျခင္းဟူေသာ ထူးျခားသည့္ ဘာသာေရးမွတ္တိုင္ႀကီးမ်ားကို စိုက္ထူခဲ့ေသာေန႔ ျဖစ္သည္။
၀ါဆိုလျပည့္ေန႔သည္ ဘုရားအျဖစ္ကို ၀န္ခံေတာ္မူေသာေန႔ျဖစ္သည္။
တရားရတနာ စတင္ေပၚေပါက္ရာေန႔ျဖစ္သည္။
သံဃာရတနာစတင္ေပၚထြန္းေသာေန႔ျဖစ္သည္။
ပုထုဇဥ္ခရီးမွ အရိယာခရီးသုိ႔ စတင္ကူးေျပာင္းခြင့္ ႀကံဳေသာေန႔လည္းျဖစ္သည္။
ဧဟိ ဘိကၡဳ ဟူေသာ စကားကို စတင္ၾကားရေသာ ေန႔လည္းျဖစ္သည္။
သေႏၶ ေတာထြက္ ၊ ဓမၼစက္ ၊ တစ္ခ်က္ ျပာဋိဟာ။
၀ါဆိုလျပည့္၊ ထူးျခားေန႕ ၊ ေအာက္ေမ့ ဤေလးျဖာ။
(၁) ပဋိသေႏၶတည္သည့္ေန ့ = မဟာသကၠရာဇ္ - ၆၇၊ ၀ါဆိုလျပည့္ (ၾကာသပေတးေန ့)
သေႏၶယူေသာေန႕
နတ္ျဗဟၼာေပါင္း၊ ခြင့္ေတာင္းၾကေလ၊
ေလာင္းေတာ္နတ္မင္း ၊ သက္ဆင္းစုေတ။
မယ္ေတာ္၀မ္းတိုက္၊ ကိန္းပိုက္သေႏၶ၊
၀ါဆိုလ ၊ ပုဏၰ ဒိ၀ေသ။
……………………………………….
သုံးလူ႔ရွင္ပင္၊ ကၽြန္းထိပ္တင္၊ ေသာင္းခြင္
စၾကာ၀ဠာ၊ နတ္ျဗဟၼာတို႕၊ ညီညာရုံးစု၊
ေတာင္းပန္မူေၾကာင့္၊ ရတုနဂိုရ္၊ ရႊန္းရႊန္းစိုသည္
“ဝါဆိုလျပည္႕ ၾကြက္မင္းေန႔၀ယ္၊ ခ်မ္းေျမ႕ၾကည္ျဖဴ
သေႏၶ ယူသည္” နတ္, လူ ၿငိမ္းဖို႔ကိန္းပါကို…။
(၂) ေတာထြက္သည့္ေန ့ = မဟာသကၠရာဇ္ - ၉၇၊ ၀ါဆိုလျပည့္ (တနလၤာေန ့)
ေတာထြက္ေသာေန႕
နိမိတ္ေလးဆင့္၊ ေဘးျဖင့္ထင္ေလ၊
ယေသာ္ခင္ေလး၊ ရင္ေသြးရေ၀။
မငဲ့ကြက္လို႕၊ ေတာထြက္တံုေခ်၊
၀ါဆိုလ၊ ပုဏၰ ဒိ၀ေသ။
……………………….
ဖြားျမင္ေျမာက္ေသာ္၊ ဆယ္ေျခာက္ႏွစ္ရြယ္
ပ်ဳိျမစ္ႏုနယ္၌၊ သုံးသြယ္ေရႊနန္း သိမ္းျမန္းၿပီးလစ္၊
ဆယ္သုံးႏွစ္လွ်င္၊ ဘုန္းသစ္လွ်ံလူ၊ စံေတာ္မူ၍၊
“ရြယ္မူႏုၿဖိဳး၊ ႏွစ္ဆယ္ကိုး၀ယ္” ေလးမ်ဳိးနိမိတ္၊
နတ္ျပဟိတ္ေၾကာင့္၊ ေရႊစိတ္ျငင္ၿငိဳ၊ သံေ၀ပိုက၊
“၀ါဆိုလျပည့္ က်ားမင္းေန႔၀ယ္၊ ခ်မ္းေျမ႕ရဂုံ
ေတာရပ္လွႈံသည္” စုံၿမိဳင္ပင္ရိပ္ခမ္းမွာကို……။
(၃) ဓမၼစၾကာတရားဦးေဟာေန ့ = မဟာသကၠရာဇ္ - ၁၀၃၊ ၀ါဆိုလျပည့္ (စေနေန ့)
ဓမၼစၾကာေဟာေသာေန႕
မိဂဒါေတာ၊ သာေမာျမိဳင္ေျခ၊
ပဥၥ၀ဂ္အား ၊ ျမတ္ဖ်ား စိေႏၱ။
ဓမၼစက္သုတ္၊ ျမြက္ထုတ္လွစ္ေျခြ၊
၀ါဆိုလ ပုဏၰ ဒိ၀ေသ။
……………………………………..
ဘုရားျဖစ္ကာ၊ မိဂဒါသို႔၊ စၾကာေရႊဖ၀ါး
ျဖန္႔ခ်ီသြား၍၊ ငါးပါး၀ဂၢီ စုံအညီႏွင့္ မဟီတစ္ေသာင္း
တိုက္အေပါင္းမွ၊ ခေညာင္းကပ္လာ၊ နတ္ျဗဟၼာအား
“၀ါဆိုလျပည့္၊ စေနေန႔၀ယ္၊ ေႂကြ႕ေႂကြ႕
လွ်ံတက္၊ ဓမၼစက္ကို” မိန္႔ျမြက္ေထြျပား၊
ေဟာေဖာ္ၾကားသည္၊ တရားနတ္စည္ရႊမ္းတယ္ကို….။
…………………………………….
တန္ခိုးျပာဋိကာ ျပေသာေန႕
ေျပာင္လွ်ံထိန္ညီး၊ ေရမီးေထြေထြ၊
အံ့ဖြယ္ဖန္ဆင္း၊ ဘက္ကင္းသေရ။
အမ်ိဳးမ်ိဳးပ၊ တန္ခိုးသေခ်ၤ၊
၀ါဆိုလ ပုဏၰ ဒိ၀ေသ။
(၄) ေသာတာပန္လူသားစေပၚသည့္ေန ့ = မဟာသကၠရာဇ္ - ၁၀၃၊ ၀ါဆိုလျပည့္ (စေနေန ့)
(၅) သံဃာရတနာစေပၚသည့္ေန ့ = မဟာသကၠရာဇ္ - ၁၀၃၊ ၀ါဆိုလျပည့္ (စေနေန ့)
( ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားသည္ ၀ါဆိုလျပည့္ေန ့၏ အဓိပၸာယ္ကို ေလးေလးနက္နက္နားလည္ သင့္ေပသည္။)
၀ါဆိုလျပည့္ေန႔၌ ေက်ာင္းကန္ဘုရားမ်ားသို႔ သြားေရာက္၍ ဥပုသ္သီလေဆာက္တည္ျခင္း
၀ါဆိုပန္းမ်ား ကပ္လွဴျခင္း၊ ဓမၼစၾကာတရားေတာ္မ်ားကို ရြတ္ဖတ္သရဇၩာယ္ျခင္း
၀ါတြင္းသံုးလတြင္ တရားဘာ၀နာ က်င့္ၾကံအားထုတ္ျခင္းမ်ား စသည္တို႔ကိုျပဳသင့္သည္။
……………………..
ဓမၼစႀကၤာတရားေတာ္
ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ (၂၉)ႏွစ္ထိ ကာမဂုဏ္ အာ႐ံုတို႔ျဖင့္ ေပ်ာ္ပါးေနခဲ့ေသာ ‘ကာမသုခလႅ’ိကာႏု ေယာဂ လက္ယာစြန္း ေရာက္ေနစဥ္ ေလာဘကိုသာ ျဖစ္ေစၿပီး၊ (၂၉)ႏွစ္မွ (၃၅)ႏွစ္အထိ (၆)ႏွစ္လံုးလံုး ခႏၶာကုိယ္ကို အမ်ဳိးမ်ဳိး ႏွိပ္စက္ ညႇင္းဆဲၿပီး က်င့္ေသာ ဒုကၠရစရိယာအက်င့္ ‘အတၱကိလမထာႏုေယာဂ’ လက္၀ဲ စြန္း ေရာက္ေနစဥ္ ေဒါသကိုသာ ျဖစ္ေစသျဖင့္ တရားမရ ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ ၄င္းအစြန္းႏွစ္ပါးကို ေရွာင္ၿပီး ‘မဇိၥ်မပဋိပဒါ’ (ေခၚ) မဂၢင္ရွစ္ပါး အက်င့္ကို က်င့္မွသာလွ်င္ သစၥာေလးပါး ကို သိျမင္ႏိုင္ေသာ တရားျဖစ္သည္ဟု ေဟာၾကားေသာ တရားျဖစ္သည္။
ဝါတြင္းကာလေရာက္လွ်င္ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား ၀ါဆို၀ါကပ္ရျခင္းအေၾကာင္းမ်ား
ျမတ္စြာဘုရားသည္ ရာဇျဂိဳဟ္ျမိဳ႕ ေ၀ဠဳ၀န္ေက်ာင္း၌ သီတင္းသံုးေနေတာ္မူစဥ္ ရဟန္းတို႔အား ၀ါဆို၀ါကပ္ ပညတ္ေတာ္ မမူေသးေသာေၾကာင္႔ ရဟန္းေတာ္တို႔သည္ ေႏြ.မိုး.ေဆာင္း ဥတု၃ပါးလံုး ေဒသစာရီ လွည္႔လည္ေတာ္ မူခဲ႔ၾကသည္။
ေရွးအခါ သံဃာ အနည္းငယ္သာ ရွိစဥ္ခိုက္မွာ ၀ါဆိုစရာ အထူးမလိုခဲ့။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္က စရထ ဘိကၡေ၀ စာရိကံ ဗဟုဇနဟိတာယ ဗဟုဇနသုခါယ... စသျဖင့္ မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။
သံဃာနည္းပါးခ်ိန္မွာ သာသနာျပန္႔ပြားေရး အတြက္ ေဒသစာရီ ၾကြခိုင္းခဲ့သည္။
လူတို႔သည္ သာကီဝင္မင္းသား ဘုရားအႏြယ္ေတာ္ ျဖစ္ေသာရဟန္းတို႔က ''အဘယ္ေၾကာင့္ ေဆာင္း ေႏြမိုးဥတုသံုးပါးလံုး စိမ္းရွင္ေသာ ျမက္ပင္တို႔ကို နင္းေခ်ကုန္လ်က္ အသက္ဟုဆိုအပ္ေသာ တစ္ခုေသာ ဣေႁႏၵကို ညႇဥ္းဆဲကာ ေသးငယ္သည့္ မ်ားစြာေသာ သတၱဝါတို႔ကို ပ်က္စီးျခင္းသို႔ ေရာက္ေစ၍ ေဒသစာရီ လွည့္လည္ ကုန္ဘိသနည္း ၊ မေကာင္းသျဖင့္ ေဟာအပ္ေသာ တရားရွိေသာ သာသနာေတာ္မွ တစ္ပါးေသာ အယူရွိေသာ တိတိၴတို႔ေသာ္မွလည္း မိုးလတို႔ပတ္လံုး ေၾကာင့္ၾကမဲ့ ကိန္းေအာင္း ေနထိုင္ၾကကုန္ ေသး၏၊ ငွက္တို႔ေသာ္မွလည္း သစ္ပင္ဖ်ားတို႔၌ အသိုက္ျပဳကာ မိုးလတို႔ပတ္လံုး ေၾကာင့္ၾကမဲ့ ျမဲစြဲစြာ ေနၾကကုန္ေသး၏။ ဤသာကီဝင္မင္းသားဘုရားအႏြယ္ေတာ္ ျဖစ္ေသာရဟန္းတို႔သည္ကား ေဆာင္း ေႏြမိုးဥတုသံုးပါးလံုးစိမ္းရွင္ေသာ ျမက္ပင္တို႔ကို နင္းေခ်ကုန္လ်က္ အသက္ဟုဆိုအပ္ေသာ တစ္ခုေသာဣေႁႏၵကို ညႇဥ္းဆဲကာ ေသးငယ္သည့္ မ်ားစြာေသာ သတၱဝါတို႔ကို ပ်က္စီးျခင္းသို႔ ေရာက္ေစလ်က္ ေဒသစာရီလွည့္လည္ကုန္၏'' ဟုကဲ့ရဲ႕ကုန္၏၊ ႐ႈတ္ခ်ကုန္၏၊ အျပစ္ျပ ေျပာဆိုၾကကုန္၏။ ရဟန္းတို႔သည္ ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ် အျပစ္ျပ ေျပာဆိုၾကေသာ ထိုလူတို႔၏ စကားကို ၾကားၾကေသာအခါ ျမတ္စြာဘုရားအား ဤအေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ၾကကုန္၏။ ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဤအေၾကာင္းအရာေၾကာင္ ့တရားစကားကို ေဟာေတာ္မူ၍ ရဟန္းတို႔အား ''ရဟန္းတို႔ ဝါကပ္စိမ့္ေသာငွါ ခြင့္ျပဳ၏'' ဟုမိန္႔ေတာ္မူ၏။ ထိုအခါရဟန္းတို႔အား ''အဘယ္အခါ၌ဝါကပ္အပ္ပါသနည္း'' ဟုအၾကံျဖစ္၏။ ျမတ္စြာဘုရားအား ဤအေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ၾကကုန္၏။ ''ရဟန္းတို႔မိုးလ၌ဝါကပ္စိမ့္ေသာငွါခြင့္ျပဳ၏''ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။ ထိုအခါ ရဟန္းတို႔အား ''ဝါကပ္ျခင္းတို႔သည္ အဘယ္မွ်ရွိကုန္သနည္း'' ဟုအၾကံျဖစ္၏။ ျမတ္စြာဘုရားအား ဤအေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ၾကကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ ဝါကပ္ျခင္းတို႔သည္ ပုရိမဝါကပ္ျခင္း၊ ပစိၧမဝါကပ္ျခင္းဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးရွိကုန္၏။ ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္ေန႔၌ ပုရိမဝါကပ္ရမည္၊ ဝါဆိုလျပည့္ ေန႔မွတစ္လလြန္ၿပီးေသာ လျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္ 'ဝါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္' ေန႔၌ ပစိၧမဝါကပ္ရမည္၊ ရဟန္းတို႔ဝါကပ္ျခင္းတို႔သည္ ဤႏွစ္မ်ဳိးတို႔တည္းဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။ ေက်ာင္းလို႔ အမည္ရမွ ၀ါကပ္ရမည္ဟုမဟုတ္ေခ်။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ၀ါဆိုရာ႒ာနမ်ား သတ္မွတ္ေပးထားခဲ႔သည္။ လွည္း, ေလွ, ႏြားျခံ တို႔ေနရာသည္လည္း ၀ါဆို၀ါကပ္ခြင္႔ ေပးထားခဲ႔၏။ တစ္ရံေရာအခါ ရဟန္းတစ္ပါးသည္ ႏြားေက်ာင္းသားတို႔၏ ေနရာ၌ ဝါကပ္ျခင္းငွါ အလို႐ိွ၏။ ျမတ္စြာဘုရားအား ဤအေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ၾကကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ ႏြားေက်ာင္းသားတို႔၏ ေနရာ၌ ဝါကပ္ျခင္းငွါ ခြင့္ျပဳ၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။ ႏြားေက်ာင္းသားတို႔၏ ေနရာသည္ ေျပာင္းေရႊ႕၏။ ျမတ္စြာဘုရားအား ဤအေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ၾကကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ ႏြားေက်ာင္းသားတို႔၏ ေနရာ႐ိွရာသို႔ ကပ္ျခင္းငွါ ခြင့္ျပဳ၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။ ရဟန္းတစ္ပါးသည္ ဝါဆိုရန္ အခ်ိန္အခါ နီးလတ္ေသာ္ လွည္းကုန္သည္ႏွင့္ သြားျခင္းငွါ အလို႐ိွ၏။ ျမတ္စြာဘုရားအား ဤအေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ၾကကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ လွည္း၌ ဝါကပ္ျခင္းငွါ ခြင့္ျပဳ၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။ ရဟန္းတစ္ပါးသည္ ဝါဆိုရန္ အခ်ိန္အခါ နီးလတ္ေသာ္ ေလွျဖင့္ သြားျခင္းငွါ အလို႐ိွ၏။ ျမတ္စြာဘုရားအား ဤအေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ၾကကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ ေလွ၌ ဝါကပ္ျခင္းငွါ ခြင့္ျပဳ၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏) ၀ါမကပ္သင္႔ေသာ ေနရာမ်ားမွာလည္း ျမတ္စြာဘုရားသည္ မိန္႔ေတာ္ မူခဲ႔ေလ၏။ သစ္ေခါင္း, သစ္ခြ, လြင္တီးေခါင္, အမိုးမရွိေသာေနရာ ေက်ာင္းအိပ္ယာ ေနရာမရွိေသာေနရာ, သူေသေကာင္ဖုတ္ရာေနရာတဲ, ထီး, အိုးစရည္းဤ ေနရာ (၇) ေနရာကို ၀ါမကပ္ရန္မိန္႔မွာေတာ္မူခဲ႔သည္= ပညတ္ေတာ္မူခဲ႔သည္။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ထို၀ါမကပ္သင္႔သည့္ ေနရာ႒ာနေတြ မွာလည္း အေၾကာင္းတရားေတြ ရွိခဲ႔ျခင္းေၾကာင္႔ ၀ါဆို၀ါကပ္ခြင့္ မေပးခဲ႔ျခင္း ျဖစ္သည္။ တစ္ရံေရာအခါ ရဟန္းတို႔သည္ သစ္ေခါင္း၌ ဝါကပ္ကုန္၏။ လူတို႔သည္ ''ဘီလူးငယ္တို႔ႏွင့္တူကုန္၏'' ဟုကဲ့ရဲ႕ကုန္၏၊ ႐ႈတ္ခ်ကုန္၏၊ အျပစ္ျပ ေျပာဆိုၾကကုန္၏။ ျမတ္စြာဘုရားအား ဤအေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ၾကကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ သစ္ေခါင္း၌ ဝါမကပ္အပ္၊ ဝါကပ္ေသာရဟန္းအား ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္၏ ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။ တစ္ရံေရာအခါ ရဟန္းတို႔သည္ သစ္ပင္ခြ၌ ဝါကပ္ကုန္၏။ လူတို႔သည္ ''သားမုဆိုးတို႔ႏွင့္တူကုန္၏''ဟု ကဲ့ရဲ႕ကုန္၏၊ ႐ႈတ္ခ်ကုန္၏၊ အျပစ္ျပေျပာဆိုၾကကုန္၏။ ျမတ္စြာဘုရားအား ဤအေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ၾကကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ သစ္ပင္ခြ၌ ဝါမကပ္အပ္၊ ဝါကပ္ေသာရဟန္းအား ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။ တစ္ရံေရာအခါ ရဟန္းတို႔သည္ လြင္တီးေခါင္၌ ဝါကပ္ကုန္၏။ မိုးရြာသည္႐ိွေသာ္ သစ္ပင္ရင္းသို႔ လည္းေကာင္း၊ တံစက္ၿမိတ္သို႔ လည္းေကာင္း ေျပးကပ္ ကုန္၏။ ျမတ္စြာဘုရားအား ဤအေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ၾကကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ လြင္တီးေခါင္၌ ဝါမကပ္အပ္၊ ဝါကပ္ေသာရဟန္းအား ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။ တစ္ရံေရာအခါ ရဟန္းတို႔သည္ ေက်ာင္းအိပ္ရာ ေနရာမ႐ိွဘဲ ဝါကပ္ကုန္၏။ အခ်မ္းေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ အပူေၾကာင့္ လည္းေကာင္း ပင္ပန္းကုန္၏။ ျမတ္စြာဘုရားအား ဤအေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ၾကကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ ေက်ာင္းအိပ္ရာ ေနရာမ႐ိွဘဲ ဝါမကပ္အပ္၊ ဝါကပ္ေသာရဟန္းအား ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။ တစ္ရံေရာအခါ ရဟန္းတို႔သည္ သူေသေကာင္ ထားရာတဲ၌ ဝါကပ္ကုန္၏။ လူတို႔သည္ ''သူေသေကာင္ကို မီးဖုတ္ေသာသူတို႔ႏွင့္ တူကုန္၏'' ဟုကဲ့ရဲ႕ကုန္၏၊ ႐ႈတ္ခ်ကုန္၏၊ အျပစ္ျပ ေျပာဆိုၾကကုန္၏။ ျမတ္စြာဘုရားအား ဤအေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ၾကကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ သူေသေကာင္ ထားရာတဲ၌ ဝါမကပ္အပ္၊ ဝါကပ္ေသာရဟန္းအား ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။ တစ္ရံေရာအခါ ရဟန္းတို႔သည္ ထီး၌ဝါကပ္ကုန္၏၊ လူတို႔သည္ ''ႏြားေက်ာင္းသားတို႔ႏွင့္ တူကုန္၏''ဟု ကဲ့ရဲ႕ကုန္၏၊ ႐ႈတ္ခ်ကုန္၏၊ အျပစ္ျပ ေျပာဆိုၾကကုန္၏။ ျမတ္စြာဘုရားအား ဤအေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ၾကကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ ထီး၌ဝါမကပ္အပ္၊ ဝါကပ္ေသာရဟန္းအား ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။ တစ္ရံေရာအခါ ရဟန္းတို႔သည္ အိုးစရည္းႀကီး၌ ဝါကပ္ကုန္၏။ လူတို႔သည္ ''တိတၳိတို႔ႏွင့္တူကုန္၏''ဟု ကဲ့ရဲ႕ကုန္၏၊ ႐ႈတ္ခ်ကုန္၏၊ အျပစ္ျပေျပာဆိုၾကကုန္၏။ ျမတ္စြာဘုရားအား ဤအေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ၾကကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ အိုးစရည္းႀကီး၌ ဝါမကပ္အပ္၊ ဝါကပ္ေသာ ရဟန္းအား ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္၏ ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။
၀ါဆိုရန္ ရြတ္ဆိုရေသာ ပါဠိေတာ္မွာ၀ါဆိုျခင္း = “ ဣမသၼႎ ၀ိဟာေရ ဣမံ ေတမာသံ ၀ႆံ ဥေပမိ - မိမိ သီတင္းသုံးေသာ ေက်ာင္းတုိက္ အရာမ္အတြင္း၌ ဤမုိးလရာသီ ၀ါတြင္းသုံးလပါတ္လုံး (၀ါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ တစ္ရက္ေန႔မွစ၍ သီတင္းကြ်တ္ လျပည့္ေန႔ထိ ) အတည္တက် သီတင္းသုံးေနထုိင္ပါ့မည္ ”ဟုျဖစ္၏
အျခားေသာ ဝါဆိုရာ၌ ရြတ္ဆိုပံုမ်ားလည္း ရွိပါ၏ ဝါကပ္မည့္ ေနရာ ဌာနကိုလိုက္၍ ေျပာင္းလဲ ရြတ္ဆိုၾကပါသည္။
ျခြင္းခ်က္အေနနဲ႔ ျမတ္စြာဘုရားသည္။ ဒါနဥၥဒါတံု။ ဓမၼဥၥ ေသာတံု။ ဘိကၡဳစပႆိတံု။ အလွဴေပးျခင္းငွာ လည္းေကာင္း။ တရားေတာ္ကို နာယူျခင္းငွာ လည္းေကာင္း။ ရဟန္းသံဃာအား ဖူးျမင္ျခင္းငွာ လည္းေကာင္း ၀ါတြင္းကာလမွာ သြားလာႏိုင္ရန္အတြက္ အနုပညတ္ အေနနဲ႔ ခြင္႔ျပဳခဲ႔သည္။
၀ါပန္ျခင္း = အေႏၱာ သတၱာေဟ ပဋိနိ၀ေတၱႆာမိ။
၁။ ဒါတုံ- တစုံတေယာက္က အလွဴဒါနျပဳလုပ္လို၍ ပင့္ေလွ်ာက္ေသာအခါ။
၂။ ေသာတုံ- တစုံတေယာက္က တရားဓမၼကိုၾကားနာလို၍ ပင့္ေလွ်ာက္ေသာအခါ။
၃။ ပႆိတုံ- တစုံတေယာက္က ဖူးျမင္လို၍ ပင့္ေလွ်ာက္ေသာအခါ။
၀ါပန္၍ၾကြႏိုင္သည္ ။ ၇ ရက္မတိုင္မွီျပန္ေရာက္ရမည္ ။ ၇ ရက္အတြင္း ဝါဆိုရာ ေက်ာင္း ေနရာ သို႔ ျပန္ေရာက္ေအာင္လာမည္ဟု ဆံုးျဖတ္၍ စိတ္တြင္းမွသာ ၾကံဆ၍ သြားလွ်င္လည္းရပါေသးသည္။
၀ါတြင္းကာလမွာ ၀ါက်ိဳး၀ါပ်က္ျခင္းသည္ ဒုကၠဋ္အာပတ္သာ သင္႔ေစသည္။ ေဒသနာၾကားက ေပ်ာက္နိဳင္သည္။ မသိနားမလည္ေသာ လူအခ်ိဳ႕သည္ ၀ါက်ိဳး၀ါပ်က္ျခင္းကိုပင္ အျပစ္ၾကီး တစ္ခုဟု ယူဆေနၾက၏။
ဝါလကင္းလြတ္၍ သီတင္းကြ်တ္ခ်ိန္၌ ဝါထြက္ျခင္းအမႈကိုျပဳရပါေသးသည္
၀ါကြ်တ္၀ါထြက္ ပ၀ါယနာျပဳျခင္း = သံဃံ (အာ၀ုေသာ )ဘေႏ ၱ ပ၀ါေရမိ၊ ဒိေ႒န၀ါ သုေတန၀ါ ပရိသကၤာယ၀ါ
၀ဒႏ ၱဳမံ အာယသၼေႏ ၱာ အႏုကမၸံ ဥပါဒါယ၊ ပႆေႏ ၱာ ပဋိကရိႆာမိ (ဒုတိယမၸိ ဘေႏ ၱ သံဃံ - - ၊ တတိယမၸိ ဘေႏ ၱ သံဃံ - )
အရွင္ဘုရားတုိ႔ သံဃာကုိ ဖိတ္ၾကားပါ၏၊ ျမင္၍ျဖစ္ေစ ၾကား၍ျဖစ္ေစ ယုံမွား၍ျဖစ္ေစ အရွင္ဘုရားတုိ႔သည္ တပည့္ေတာ္အာား အစဥ္သနားျခင္းကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ (အျပဳသေဘာ ျဖင့္ ) ေျပာဆုိၾကပါကုန္ေလာ့၊ ( လြန္က်ဴးမိေသာ အျပစ္ရွိခဲ့ေသာ္ ) ကုစားပါအံ့။ ဟူ၍ အက်ဥ္းအားျဖင့္ ေဖာ္ျပေပးပါသည္။
၀ါဆိုသကၤန္း- ၀ါတြင္းကာလ(မိုးကာလ)၌ ဝါဝင္ ဝါကပ္ေသာ သံဃာေတာ္မ်ားအား လွဴဒါန္းသည့္သကၤန္းျဖစ္သည္။
တိပိဋက ပါဠိအဘိဓာန္တြင္ ၀ါဆိုသကၤန္းကို ၀ႆာ၀ါသိက သာဋိက- ဟု ဖြင့္သည္
၀ႆာ၀ါသိက- မိုးကာလ၌ ေနေလ့ရွိေသာ ရဟန္း
သာဋိက-အ၀တ္(သကၤန္း)
၀ါမဆိုမီကာလမွာ ၀ါဆိုသကၤန္းဆိုၿပီး ကပ္လွဴေလ့ရွိသည္။
သာ၀တၳိၿမိဳ႕ အေရွ႕ဘက္ ဘုရားရွင္ ၂၅-၀ါတိတိ သီတင္းသံုးခဲ့ဖူးတဲ့ ပုဗၺာရာမ-ပုဗၺာရံု ေက်ာင္းႀကီးမွာ သီတင္းသံုးေနတဲ့ ဘုရားအမွဴးရွိတဲ့ သံဃာေတြကို ဝိသာခါေက်ာင္းအစ္မၾကီးက ဆြမ္းကပ္မည့္မတိုင္ခင္ ညမွာမိုးၾကီးရြာသည္။
ဘုရားရွင္က တပည့္ရဟန္းေတြကို “ ရဟန္းတုိ႔ ဒီမိုးဟာ ဇမၺဴဒိပ္တစ္ကၽြန္းလံုး ရြာတဲ့မိုး, မိုရာသီမွာ ေနာက္ဆံုးရြာတဲ့မိုးလည္း ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရဟန္းတို႔ မိုးေရခ်ဳိးၾကလို႔” မိန္႔ေတာ္မူ၍ ရဟန္းေတာ္မ်ား သကၤန္းမပါဘဲ မိုးေရခ်ဳိးၾကသည္။
ဘုရားအမွဴးရွိတဲ့ သံဃာေတာ္ေတြကို ဆြမ္းစားပင့္ရန္ ဝိသာခါ ေက်ာင္းအစ္မၾကီး၏ ကၽြန္မေလးေက်ာင္းသို႔ေရာက္ေသာအခါ သကၤန္းမပါဘဲ ေရခ်ိဳးေနတဲ့ ရဟန္းေတြကို ေတြ႕ပါတယ္ ထိုအခါမွာ မိမိပင့္ရမည့္ သံဃာမ်ားမဟုတ္ဟု ယူဆျပီးေနာက္ ဝိသာခါေက်ာင္းအစ္မၾကီးအား “ ပုဗၺာရံုေက်ာင္းမွာ ရဟန္းေတာ္ေတြ တစ္ပါးမွ မရွိေၾကာင္း တကၠဒြန္းမ်ား ေရခ်ဳိးေနတာကိုသာ ေတြ႕ခဲ့ေၾကာင္း ျပန္ေျပာပါတယ္ ။
၀ိသာခါကေတာ့ .. တကၠဒြန္းေတြေတာ့ မဟုတ္ႏိုင္ရာ၊ ရဟန္းေတာ္ေတြ မိုးေရခ်ိဳးတာ သကၤန္းေခါင္းပါးလို႔ မဝတ္ၾကတာ ျဖစ္ရမယ္ ဆိုတာဆင္ျခင္မိေတာ့ ။ ပင့္လာခဲ့ဖို႔သာ ေစခိုင္းခဲ့တယ္ ၊ ဘုရားအမွဴးရွိတဲ့သံဃာေတြ အိမ္ကိုၾကြလာ၊ ဆြမ္းကပ္ၿပီး ထိုအေၾကာင္းစံုကို ဘုရားရွင္အား ေလွ်ာက္တယ္။ ရဟန္းေတာ္ေတြကို ၀ႆာ၀ါသိက သာဋိက-၀ါဆိုသကၤန္း လွဴဒါန္းခြင့္ ေပးဖို႔ကိုပါ ေလွ်ာက္ထားတယ္ ထိုအခ်ိန္ကစျပီးဲ႔ ျမတ္စြာဘုရားက မိုးေရခံသကၤန္းကို ၀တ္ရံုသံုးစြဲျခင္း ခြင့္ျပဳခဲ့တယ္။ မိုးတြင္းကာလမွာ ရဟန္းေတာ္ေတြ သကၤန္းသံုး ထည္အျပင္ မိုးေရခံသကၤန္းကိုပါ ၀တ္ရံုသံုးစြဲခြင့္နဲ႔ ဝါဆိုသကၤန္း လွဴဒါန္းခြင့္ရရွိလာတာဟာ ဝိသာခါ ေက်ာင္းအစ္မၾကီးရဲ႕ ေက်းဇူးေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။
ေယသံ ပန ကုလာနံ တီဏိ သရာဏာနိ ပၪၥ သီလာနိ ဧကံ သလာကဘတၱံ၊ ဧကံ ပကၡိယဘတၱံ၊ ဧကံ ၀ႆာ၀ါသိကံ၊ ဧကာ ေပါကၡရဏီ၊ ဧေကာ အာ၀ါေသာ၊ ဧ၀ရူပါနိ နိဗဒၶပုညာနိ အတၳိ၊ ေတသမၸိ ဂတိ နိဗဒၶါ၊ ေသာတာပႏၷသဒိသာေန၀ တာနိ ကုလာနိ။
{ေဆာင္} တိသရဏ,ငါးသီလ,မဲခ်စာေရးတန္,ပကၡိကဆြမ္း,၀ါသကၤန္း,လွဴဒါန္းေသာက္ေရကန္,ေက်ာင္းလွဴတ၀ နိဗဒၵ ပုညရွိသူမွန္။ ေသာတာပန္လည္း ထို႔တူပဲ သူလည္း ပါယ္မျပန္။
အၾကင္အမ်ိဳးေကာင္းသား သူေတာ္ေကာင္းတို႔အား သရဏဂံုသံုးပါးတည္ျခင္း၊ ငါးပါးသီလ လုံျခဳံစြာ ေစာင့္ထိမ္းျခင္း၊ စာေရးတံဆြမ္းလွဴဒါန္းျခင္း၊၊ လဆန္းပကၡ လဆုတ္ပကၡ၌ ဆြမ္းလွဴဒါန္းျခင္း၊ ၀ါဆို သကၤန္း လွဴဒါန္းျခင္း၊ ေရတြင္းေရကန္ လွဴဒါန္းျခင္း၊ ေက်ာင္းအေဆာက္အဦ လွဴဒါန္းျခင္း - ဟူေသာ နိဗဒၶကုသိုလ္ တို႔ ရွိကုန္၏။ ထိုပုဂၢိဳလ္တို႔၏လည္း လားရာသုဂတိသည္ ၿမဲ၏။ ထိုအမ်ိဳးေကာင္းသား သူေတာ္ေကာင္း မ်ားသည္ ေသာတာပန္ႏွင့္တူကုန္၏ - ဟု အဂၤုတၱိဳရ္၊ န၀ကနိပါတ္၊ သဥပါဒိေသသသုတ္ အ႒ကထာ၌ မိန္႔ဆုိထားပါ၏၊ ဒုတိယဘ၀၌ အပါယ္မလားနုိင္ေသာေၾကာင့္ ေသာတာပန္နွင့္အလားတူသည္ဟုပင္ မိန္႔ဆုိထားပါ၏
'' ေရႊသို႔အဆင္း၊ ျမဴေၾကးကင္၍
ေရာင္ဝင္းထိန္ပ၊ ႏူးည့ံရ၏၊
မကသိန္းဖိုး၊ ပုဆိုးရေလ၊
ညိဳေရႊျဖဴနီ၊ ဤရွစ္လီသည္၊
က်မ္းညီသကၤန္း လွဴက်ိဳးတည္း။ ''
“စတုပစၥေယဟိ ဥပဌာကံ ဘိကၡဳသံဃႆ မာတာပိတုဌာနီယံ” ပစၥည္းေလးပါးျဖင္႔ ထာ၀ရေထာက္ပံ႔လွဴဒါန္းေနတဲ႔ သူဟာလည္း မိဘ အရာ၌ တည္ပါေပကုန္၏…
No comments:
Post a Comment